MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, February 11, 2009

Kedudukan Emas / Emas Putih / Platinum


( Jawapan Kepada Persoalan Shamajid )

Emas sememangnya haram bagi lelaki, Keharamannya telah pun termaklum di dalam banyak dalil-dalil hadith, antaranya :-

Ali bin Abu Talib r.a berkaata :

“Rasulullah s.a.w mengambil sutera, ia letakan di sebelah kanannya, dan ia mengambil emas kemudian diletakan di sebelah kiranya, lantas ia berkata: Kedua ini haram buat orang lelaki dari umatku.” ( Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasai, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah )

Dalam riwayat Ibnu Majah ada tambahan :

“halal buat perempuan”

Pernah berlaku Nabi seorang melihat lelaki memakai cincin emas di tangannya, kemudian Nabi mencabutnya cincin itu dan membuannya. Kemudian Nabi bersabda :

“Salah seorang dari kamu sengaja mengambil bara api kemudian ia meletakan di tangannya. Setelah itu Rusulullah pergi, kepada lelaki itu dikatakan : ‘Ambillah cincin itu dan menafaatkanlah,’ Maka jawabnya : ‘Tidak demi Allah, aku tidak akan mengambil sesuatu yang telah dibuang oleh Rasulullah.” ( Riwayat Muslim )

Dari beberapa hadis di atas maka telah difatwakan bahawa emas adalah HARAM bagi gulongan lelaki memakainya. Ini termasuklah jam emas, gelang emas, gigi emas, binkai cermin mata emas, lighter emas, pen emas, butang baju melayu emas, bingkai pistol atau senapang (Cth : seperti yang dimiliki oleh Saddam Hussain) dan lain-lain yang berkaitan.

Namun ada ulama-ulama membataskan hanya yang dikenali sebagai perhiasan sahaja yang diharamkan. Ini diqiaskan kepada cincin kerana cincin adalah perhiasan. Kata mereka sekiranya ianya jenis peralatan maka ianya di BOLEHkan ( mubahah ). Contohnya seperti lighter emas, jam emas, bingkai cermin mata emas, pen emas dan lain-lain yang dianggap peralatan. Ini adalah kerana sekiranya ianya tidak berfungsi adakah kita akan memakainya ?. Tentunya tidak, sekiranya jam emas (Rolex) rosak adakah kita akan memakainya?. Bingkai cermin mata kalau tak ada cerminnya adakah kita akan memakainya?. Bergitu juga dengan lighter, maka pastinya kita tidak akan memakainya. Dengan itu ianya diketogorikan sebagai peralatan bukan perhiasan. Kata mereka ini semua peralatan ini walau pun dibuat banyak atau sdikit diBOLEHkan.

Dalam pada itu ada ulama meHARAMkan lansung sebarang perhiasan atau peralatan dari emas walau bercampor sedikit emas. Ini di sabitkan dari di atas, penharaman mutlak untuk sebarang benda samaada peralatan mau pun perhiasan.

Jalan Ikhtiad (berhati-hati):

Adalah lebih baik kita tidak menggunakan sebarang perhiasan atau pun peralatan sekiranya diperbuat dari emas banyak atau sedikit. Ini termasuk cincin suasa.

Kedudukan Emas Putih (White Gold) dan Platinum

Kedudukan emas putih adalah ianya seperti emas kuning ?. Untuk ini kita mistilah memahami apakah yang terkandung dalam emas putih berkenaan.

Dalam Wikipedia disebutkan :-
“Emas adalah unsure kimia dalam table periodic yang memiliki sibol Au (bahasa Latin :’aurum’) dan nomor atom 79. Sebuah logam transisi (trivalent dan univalent) yang lembek, mengilap, kuning, berat,”malleable”, dan “ductile”. Eamas tidak bereaksi degan zat kimia lainnya tapi terserang oleh klorin, fluorin dan aqua regia. Logam ini banyak terdapat di nugget emas atau serbuk di bebatuan dan di deposit alluvial dan salah satu logam coinage. Kofe ISOnya adalah XAU. Emas melebur dalam bentuk cair pada suhu sekitar 1000 derajat celcius.” (http://id.wikipedia.org/wiki/Emas)

Inilah yang dikatakan emas. Jadi sekiranya emas putih dari jenis logam yang sama dengan emas kuning maka hukumnya adalah HARAM.

Baiklah, kita lihat pula apakah dia emas putih ini atau “white gold”.:-

“ What are ‘White golds’?Are they a special form of gold? Do they contain gold? These are typical questions often ask of us. Well, they are not a special form of gold (which is why you cannot get 24 carat white gold). Actually, they are true carat golds, just like yellow gold jewellery. They are gold alloys that look white rather than yellow. The white colour is achieved by careful choice of alloying metals, which bleach the deep yellow of pure gold. (http://www.gold.org/jewellery/technology/colour/white.html)

Manakala di dalam Wikipedia disebutkan :-

“White gold is an alloy of gold and at least one of whit metal, such as silver or palladium. Like yellow gold, white gold is measured in Karats.”
(http:// en.wikipedia.org/wiki/White gold)

Bila kita lihat kedua-dua takrifan emas kuning dan emas putih (white gold), maka hukum yang boleh kita tentukan adalah HARAM memakai emas putih bagi lelaki walau pun mungkin ada campuran dari logam berwarna putih samaada dari perak (silver) atau pun palladium.

Bagaimana pula dengan Platinum?. Baik kita lihat takrifannya:-

“Platinum adalah satu unsure kimia dalam table periodic yang memiliki lambing Pt dan nomor atom 78. Sebuah logam transisi yang berat, “malleable”, “ductable”, berharga, berwarna putih- keabuan. Platinum tahan karat dan terdapat dalam beberapa bijih nikel dan copper. Platinum digunakan dalam perhiasan, peralatan laboratorium, gigi, dan peralatan control emisi mobil.” (http://id.wikipedia.org/wiki/Platina)

Jadi jelas di atas bahawa platinum boleh dipakai oleh lelaki. Jadi kita kena pastikanadakah cicin yang di pakai yang berwarna putih “white gold” atau platinum. Kalau “white gold” ianya adalah haram sama seperti emas kuning.

Wallahualam

Nota: Saya sendiri mempunyai dua bentuk cincin satu Perak dan yang lagi satu Platinum.

3 comments:

zarzh said...

Assalamualikum, jazakallah, banyak yang saya dapat pelajari dari tulisan tuan ni.

Al-Alorstari said...

Jazakallah atas kunjungan tuan ke bolg ni.

shamajid said...

Terima kasih atas penerangan Ust yg mana melegakan sangkaan/pengetahuan tentang perkara ini..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin