MAKLUMAN :


widgeo.net

Friday, August 14, 2009

PERGI TAK KEMBALI











( Sewaktu Mengenangi Kematian Asri Ibrahim Kumpulan Rabbani )

PERGI TAK KEMBALI

SETIAP INSAN PASTIKAN MERASA
SAAT PERPISAHAN TERAKHIR
DUNIA YANG FANA AKAN DITINGGALKAN
HANYA AMALAN YANG AKAN DIBAWA

TERDENGAR SAYUP SURAH DIBACA
SAYU ALUNAN SUARA
CEMAS DI DADA LEMAH TAK BERMAYA
TERBUKA HIJAB DI DEPAN MATA

SELAMAT TINGGAL PADA SEMUA
BERPIASH KITA SELAMANYA
KITA TAK SAMA NASIB DISANA
BAIKLAH ATAU SELAMANYA

AMALAN DAN TAQWA JADI BEKALAN
SEJAHTERA ,BAHAGIA PULANG....
KE SANA.

SEKUJUR BADAN BERSELIMUT PUTIH
REBAH BERSEMADI SENDIRI
MENGHARAP KASIH ANAK DAN ISTERI
APA MUNGKIN PAHALA DIKIRIM

TERBARING SEMPIT SELUAS PUSARA
SOAL BICARA TERUS BERMULA
SESAL DAN INSAF TAK BERGUNA LAGI
HANCURLAH JASAD DIMAMAH BUMI

BERPISAH SUDAH SEGALANYA
YANG TINGGAL HANYALAH KENANGAN
DIIRINGI DOA DAN AIR MATA
YANG PERGI TAK AKAN KEMBALI LAGI

( Vokal : Asri Ibrahim / Kumpulan Rabbani )


Targhib :

Memang benar mati pasti akan mendatangi kita, suka tak suka pasti ia akan datang. Mungkin segera mukin juga dilewatkan, namun bila sampai masa pasti tidak akan dilewatkan mau pun di kedepankan.

Firman Allah swt :
“Di mana jua kamu berada nescaya kematian akan mendapatkan kamu, miski pun kamu berada di dalam benteng yang tertinggi. . . . .” ( An-Nisa’ : 78 )

FirmanNya lagi :
“ Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan sebagai satu ujian dan kepada kami kamu akan di kembalikan.” (An Ambiya’ : 35 )

Untuk ini amat-amat perlu kita sibukan diri kita dengan amalan dan kerja-kerja agama dari disibukan dengan kedunian yang melalaikan, sehingga kita suka dengan kematiaan serta suka untuk bertemu dengan Allah swt.

Sebagaimana Sabdaan Rasulullah saw :
“Siapa yang suka bertemu Allah , maka Allah suka bertemunya. Sebaliknya sesiapa yang tidak suka bertemu dengan Allah, maka Allah pun tidak suka bertemu dengannya.” ( Dari Anas r.a : Abu Laits )

Sufian At-Sauri berkata ,” Hadith ini tidak bererti bahawa kesukaan mereka untuk bertemu Allah itu yang menyebabkan Allah kasih kepada mereka bahkan bererti kesukaan mereka untuk bertemu Allah kerana Allah kasih kepada mereka sebagaimana ayat “Yuhibbuhum Wa Yuhibbunahu” Allah kasih kepada mereka dan mereka juga kasih kepada Allah. Dalam hadith disebutkan jika Allah kasih kepada sesaorang maka disibukkannya dengan zikir dan selalu ingat kepadaNya.

Sewaktu hadith di atas di lafazkan oleh Rasulullah saw, sahabat-sahabat berkata , “Ya Rasulullah ! Kami semua tidak suka mati . “ Jawab Rasulullah saw, “ Bukan begitu tetapi seorang mukmin bila akan mati datang malaikat yang membawa khabar gembira kepadanya tentang apa yang dijanjikan Allah kepadanya sehingga ia suka dan senang bertemu Allah. Sebaliknya orang kafir jika akan mati datang malaikat mengancamnya dengan siksa yang akan dihadapinya sehingga ia tidak suka bertemu dengan Allah.”

Semuga Allah swt menjadikan kematian kita satu kematian yang menyukakan Allah dan menyukakan kita. Dimana lagi kematian yang menyukakan Allah kalau bukan mati di JalanNya.

“Allahumar Zukna Syahadatan Fisabilika Wa Ja’ala Mautana Fi Baladi Rusulik”

1 comment:

Ummi-Izah said...

Assalamualaikum..

Semoga roh beliau dimasukkan ke dalam golongan yang beriman. Ustaz ni seorang yg humble..dia duduk satu kawasan dgn kami..pernahlah terjumpa 2-3 kali dan pemergian beliau benar2 mengejutkan kami tapi ajal dan maut ditangan Allah. Tak tahan bila tgk saat-saat akhir beliau dirakaman tv.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin