MAKLUMAN :


widgeo.net

Tuesday, March 3, 2009

Anak Yatim - Siri 1


( Jawapan Persoalan Saudara Muaz )

Perkataan “Yatim” terdapat di dalam Al quran sebanyak 23 kali. Sebahagian ahli bahasa Arab memberikan definasi anak yatim adalah anak yang bapanya sudah meninggal dunia. Sebahagian ulama pula menentukan batasan iaitu anak yang belum sampai umur baligh. Batasan ini ditentukan kerana menurut mereka ada hadis yang berbunyi: “…tidak ada anak yatim bagi anak yang telah sampai umur baligh.“

Sebahagian ulama menjelaskan, anak yatim adalah anak kecil yang tidak mempunyai bapa. Yang dimaksud tidak mempunyai bapa adalah tidak mempunyai bapa yang diketahui menurut syara’.Ini sebagaimana yang ditegaskan oleh Syaikh Ibrahim Al-Baijuri.

Persoalan pada usia berapa seorang anak yang kematian bapanya tidak lagi menjadi yatim, ini memang menjadi perselisihan ulama. Sebahagian ulama menetapkan pada usia tertentu. Ada yang berpendapat bila sudah berusia 10-12 tahun dan ada juga yang mengatakan bila sudah akil baligh. Namun ramai juga ulama yang berpendapat ianya bersifat relatif. Ianya bergantung keupayaan anak yatim itu berdikari.

Oleh itu ianya tetap dianggap anak yatim selama ianya belum boleh berdikari serta tidak mempunyai bapa untuk dijadikan tempat bersandar. Sebaliknya walaupun belum baligh tetapi jika ia boleh berdikari, boleh mengurus diri dan hartanya serta sudah mumaiyyiz, maka sesetengah ulama menganggap ianya bukan lagi anak yatim. Rumusannya anak yatim adalah anak-anak yang ditinggal mati oleh bapanya yang perlu diambil perhatian dan disayangi seperti anak-anak yang lain.

Di tempat kita ini, yang dikatakan anak yatim adalah anak yang kematian bapa, manakala anak yang kematian ibu dan bapa dikenali sebagai anak yatim piatu. Disebabkan kematian ibu dan bapa maka anak yatim piatu ini berlebih lagi perlu diambil perhatian oleh masyarakat.

Semua ini bersabit dari hadis Rasulullah saw :

“Aku dan orang-orang yang berlaku baik terhadap anak yatim di surga seperti ini. Kemudian beliau memberi isyarat dengan jari telunjuk dan jari tengah seraya sedikit meregangkannya. Isyarat itu menunjukan dekatnya kedudukan orang yang berlaku baik terhadap anak yatim dengan Nabi saw kerana tidak ada jari yang memisahkan jari telunjuk dengan jari tengah."( Riwayat Bukhari )

Juga sabdaan Rasulullah saw :

"Barang siapa yang menanggung makan dan minum dari orang Islam, sampai Allah swt., mencukupkan dia( anak-anak yatim ) maka Allah mengharuskan ia masuk surga, kecuali ia melakukan dosa yang tidak terampunkan." ( Riwayat Tarmizi )

[Rujukan: buku “Bersanding dengan Nabi di Surga”]

Wallahu’alam

P/s: Saudara Muaz, maaf kelewatan menjawab.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin