MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, March 11, 2009

Cara Mudah Nak Dapat Anak


Lumrah dalam masyarakat kita, apa yang dikataka oleh seorang dokter (tabib) pastinya kita akan memepercayainya kerana sememangnya mereka-mereka ini pakar dalam bidang perubatan. Begitulah terjadi kepada seorang lelaki yang setelah beberapa tahun berkahwin namun belum ada tanda-tanda akan mendapat anak. Beliau pun mendatangi seorang dokter sakit puan untuk memeriksa isterinya agar boleh ia mendapat anak.

Sesampai di klinik, isterinya terus diperiksa oleh dokter berkenaan. Dokter tersebut memeriksa dengupan jantung. Kemudian katanya, “ Kamu tidak perlu ubat kesuburan sebabnya mengikut kepakaran yang ada pada saya, melalui dengupan jantung kamu, 40 hari lagi kamu dijangka akan meninggal dunia.” Apa lagi, wajah si isteri menjadi pucat dan lelaki itu juga terkejut dengan keterangan dokter tersebut.

Sejak dari hari tu si isteri mula tak lalu makan, muram memanjang, sekejap-sekejap menangis mengingatkan hanya sempat hidup 40 hari sahaja. Dalam membilang hari, badanya mula susut disebabkan tak lalu makan dan sentiasa sedih. Setelah sampai 40 hari, ternyata dia masih hidup malah rasa macam biasa sahaja, tak pula mati. 40 hari berlalu namun masih tak mati-mati, malah rasanya bertambah sihat.

Setelah itu, lelaki itu membawa isterinya kembali berjumpa dokter pakar sakit puan itu untuk menanyakan mengapa isterinya tak mati sebagaimana yang dikatakan oleh dokter berkenaan.

“Saya pelik sebab apa isteri saya belum mati?” Jelasnya dengan wajah berkerut. Jawab dokter selamba, “ Saya tau isteri kamu memang belum mati lagi.” Tapi sekarang badannya dah mula susutkan, rampingkan, slimkan ? Okey le tu.” Jelas dokter dengan senyuman terukir. “Tapi dokter, kan dia akan mati? “ terang lelaki itu dengan wajah yang makin berkerut. “ Tak payah tapi-tapi, ni le masanya kamu perlu mengauli isteri kamu tu, Insyaallah selepas ini kamu pasti akan dapat anak.” jelas dokter lagi dengan suara perlahan sambil sedikit ketawa. “ Eh ! biar betul dokter. Macamana boleh jadi macam ni? ” Tanya lelaki tersebut yang mula nampak ceria dan sedikit senyum.

“Baiklah. Macam ni sebenarnya, dulu saya lihat isteri kamu seorang yang cukup gemuk , banyak pula lemak di badannya. Melalui kepakaran yang ada pada saya, orang perempuan yang gemuk macam ni memang sukar nak dapat anak. Ini kerana lemak di badannya menutupi saluran peranakan.” Terang dokter kepada lelaki itu yang sememangnya memberi tumpuan. Katanya lagi,” Aku memang buat begitu agar dia menjadi kurus dan ianya pun dah terbukti. Kalau badannya tak kurus, sampai bila pun kamu sukar untuk mendapat anak.”

Lelaki itu pun sambil senyum lebar dan ketawa terbahak-bahak keluar dari bilek dokter tersebut.

( Ihya Ulumuddin dengan sedikit olahan: sidogiri )

p/s : Kekadang ada logiknya juga buat macam tu. Sebabnya orang perempuan ni bab gemuk cukup sensitive. Selain tu cuba acah nak kahwin lagi sorang, pasti susut badannya.

2 comments:

Irwan said...

Cerita yg cantik yg menunjukkan akan kepentingan ilmu, pengalaman dan hikmah, terutamanya kepada golongan doktor rohani (ustaz, sheikh, alim, etc)

mutakalim said...

dan kita semua akan mati juga suatu hari nanti

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin