MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, March 4, 2009

Kes Cerai Kini Mencecah 75,299


Berdasarkan petikan akhbar Utusan Malaysia 3 Mac 2009, memaparkan kadar perceraian di Malaysia meningkat mendadak mencecah 75,299 kes. Kadar tertinggi di Johor, manakala kadar terendah di Perlis. Apakah trend perceraian ini disebabkan terikut-ikut dengan selibriti tanah air kita? Ini dikeranakan ramai masyarakat Malaysia khususnya orang Melayu, akhir-akhir ini sering menghabiskan masa di hadapan TV. Mengikut kajian yang dibuat sesaorang itu menghabiskan masanya di hadapan TV sekurang-kurangnya empat jam dalam sehari semalam. Maka selibriti yang sering muncul di kaca TV diminati dan menjadi idola. Berlebih lagi apabila kisah perceraian rumah tangga selebriti ini diikuti oleh peminat.

Antara kisah perceraian yang sering dipaparkan akhir-akhir ini ialah kes perceraian Nash, Nora Danish, Seri Bayu dan Erema, AC Mizal, Beego serta Abby dan Norman Hakim. Sama ada perceraian itu baru berlaku atau masih dalam perbicaraan mahkamah, kisah perceraian selebriti -selebriti ini menjadi topik yang paling diikuti oleh masyarakat.

Mengikut pandangan Penasihat Majlis Agama Islam Johor juga bekas Mufti Johor Datuk Nooh Gadut, punca perceraian yang begitu ketara adalah kerana perbelanjaan kahwin dengan cara berhutang. Katanya ianya membebankan pasangan selepas berkahwin dan lansung berlaku perceraian. Pandangan ini mungkin ada betulnya jika dilihat disatu sudut. Namun kita faham bahawa ini adalah pandangan peribadi beliau.

Dalam akhbar Berita Harian 3 mac 2009 juga hari yang sama memaparkan satu kajian penyelidikan di London membonkar rahsia perkahwinan berpanjangan melalui 4 kali ciuman sehari, hubungan seks 3 kali seminggu dan berkongsi dua hobi dengan cara memeluk pasangan 3 kali setiap 24 jam serta mengucap kata-kata “ Saya sayangkan awak” sekurang-kurangnya sekali sehari. Ini boleh memanjangkan usia perkahwinan. Betul ke ? Mungkin betul di satu-satu sudut. Tapi itu kajian ke atas masyarakat Barat yang sememangnya jauh dari unsur-unsur keagamaan. Kalau di perhatikan ianya lebih kepada persoalan ‘nafsu’. Namin salahkah kita berbuat demikian? Jawabnya tidaklah salah asalkan bersesuaian dan bertempat.

Bagi penulis punca sebenar kadar perceraian meningkat tinggi adalah kerana kekurangan penghayatan agama di dalam rumah tangga orang –orang Islam ditambah pula dengan suasana yang tidak islamik di dalam masyarakat Islam sekarang ini. Suasana di dalam rumah tangga orang-orang Islam sememang sudah seperti rumah tangga orang-orang yang bukan Islam. Penuh dengan kegelapan dan tidak ada cahaya dari Al Quran dan Hadis Nabi saw. Solat tidak didirikan , Al Quran tidak dibaca. Suasani ‘ta’lim wa ta’lum’ tidak lagi ujud. Hasilnya adalah kegelapan yang memanjang. Boleh kah suami berlaku lunak dan si isteri berlaku taat.

Seperti mana firman Allah swt :

"Dan, di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu, isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu berasa tenang dengannya dan dijadikan di antara kamu perasaan belas dan berkasih sayang. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang yang berfikir." (ar-Ruum: 21)

Ujudnya ketenangan, belas dan kasih sayang dalam rumah tangga apabila suasana (amalan agama) di praktikan di dalam rumahtangga bekenaan. Selama amalan agama tidak dipraktikan selama itu kita akan dapati krisis, pergaduhan serta perceraian akan berlaku dihujungnya walau pun pada awalnya nampak cantik dan bahagia.
Selama agama tidak ada pada ketua keluarga selama itu si suami tidak akan boleh mentadbir dan memimpin rumahtangga berkenaan. Kerana si suami terjauh dari sifat-siafat mulia yang terhasil dari amalan agama.

Sebagaimana sabdaan Nabi saw :

"Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap isterinya dan saya adalah orang yang paling baik terhadap isteri." (Hadis riwayat Tabrani dan Tirmidzi)
Orang yang berlaku baik terhadap isteri dianggap orang yang terbaik oleh Nabi saw. Bagaimana boleh berlaku baik terhadap istari kalau terjauh dari amalan agama. Amalan agamalah yang menghasilkan akhlak mulia. Bila ada nilai-nilai agama pada kedua pasangan barulah akan terhasil rumah tangga yang bahagia dan memanjangkan usia perkahwinan.

Hasil dari ketakwaan suami dan isteri maka setiap amalan agama pasti jadi mudah diamalkan di dalam keluarga berkenaan.Setiap amalan yang di tuntun oleh Nabi saw mudah dipraktikan sebagaimana di bawah:

Tidur dalam satu selimut bersama isteri

Daripada Atha' bin Yasar: “Sesungguhnya Rasulullah dan Aisyah biasa mandi bersama dalam satu bejana. Ketika beliau sedang berada dalam satu selimut dengan Aisyah, tiba-tiba Aisyah bangkit. Baginda kemudian bertanya: “Mengapa engkau bangkit?” Jawabnya: “Kerana saya haid, wahai Rasulullah.”

“Sabdanya: “Kalau begitu, pergilah, lalu berkainlah dan dekatlah kembali kepadaku.” Aku pun masuk, lalu berselimut bersama baginda.” (Hadis riwayat Sa'id bin Manshur)

Memberi wangi-wangian pada auratnya

Aisyah berkata: “Sesungguhnya Nabi apabila meminyakkan badannya, baginda memulakan dari auratnya dan menyapunya dengan nurah (sejenis bubuk pewangi) dan isterinya meminyakkan bahagian lain seluruh tubuhnya.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Mandi bersama isteri

Daripada Aisyah, beliau berkata: “Aku biasa mandi bersama dengan Nabi dengan satu bejana. Kami biasa bersama-sama memasukkan tangan kami (ke dalam bejana).” (Hadis riwayat 'Abdurrazaq dan Ibnu Abu Syaibah)

Disisir isteri
Daripada Aisyah, beliau berkata: “Saya biasa menyisir rambut Rasulullah, saat itu saya sedang haid.” (Hadis riwayat Ahmad).

Meminta isteri meminyakkan badannya

Daripada Aisyah, beliau berkata: “Saya meminyakkan badan Rasulullah pada Aidiladha selepas baginda melakukan jumrah 'aqabah.” (Hadis riwayat Ibnu 'Asakir)

Minum bergantian pada tempat yang sama

Daripada Aisyah, beliau berkata : “Saya biasa minum daripada cawan yang sama ketika haid, lalu Nabi mengambil cawan itu dan meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut saya.

“Lalu baginda minum, kemudian saya mengambil cawan, lalu saya menghirup isinya. Kemudian baginda mengambilnya daripada saya, lalu beliau meletakkan mulutnya pada tempat saya meletakkan mulut saya, lalu beliau pun
menghirupnya.” (Hadis riwayat Abdurrazaq dan Sa'id bin Manshur)

Membelai isteri

“Adalah Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan baginda mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorang demi seorang. Baginda menghampiri dan membelai kami dengan tidak mencampuri hingga beliau singgah ke tempat isteri yang beliau giliri waktunya, lalu baginda bermalam di tempatnya.” (Hadis riwayat Ahmad)

Tidur di pangkuan isteri

Daripada Aisyah, beliau berkata: “Nabi biasa meletakkan kepalanya pada pangkuanku walaupun aku sedang haid, kemudian baginda membaca al-Quran.” (Hadis riwayat 'Abdurrazaq)

Memanggil dengan kata-kata mesra

Rasulullah biasa memanggil Aisyah dengan beberapa nama panggilan yang disukainya seperti 'Aisy dan Humaira (pipi merah delima).

Mendinginkan kemarahan isteri dengan mesra.

Rasulullah biasa memicit hidung Aisyah jika beliau marah dan berkata: “Wahai 'Uwaisy, bacalah doa: 'Wahai Tuhanku, Tuhan Muhammad, ampunilah dosa-dosaku, hilangkanlah kekerasan hatiku, dan lindungilah diriku daripada fitnah yang menyesatkan.” (Hadis riwayat Ibnu Sunni)

Memberikan hadiah.

Daripada Ummu Kaltsum binti Abu Salamah, beliau berkata: “Ketika Nabi bernikah dengan Ummu Salamah, baginda bersabda kepadanya, 'Sesungguhnya aku pernah hendak memberi hadiah kepada Raja Najasyi sebuah pakaian berenda dan beberapa botol minyak kasturi, namun aku mengetahui ternyata Raja Najasyi meninggal dunia dan aku mengira hadiah itu akan dikembalikan. Jika hadiah itu memang dikembalikan kepadaku, aku akan memberikannya kepadamu.”

Beliau (Ummu Kultsum) berkata: “Ternyata keadaan Raja Najasyi seperti yang disabdakan Rasulullah dan hadiah itu dikembalikan kepada baginda, lalu baginda memberikan kepada masing-masing isterinya satu botol minyak kasturi, sedang sisa minyak kasturi dan pakaian itu beliau berikan kepada Ummu Salamah.” (Hadis riwayat Ahmad)

Khulasah:

Saudara-saudari semua “Wallahi” selama kita tidak munukar suasana rumah kita kepada suasana seperti suasana rumah Nabi saw dan Sahabat rahum selama itulah kita tidak akan merasai ‘Litaskuhu ilai ha’ (tenang) ‘Mawaddah’ (belas kasih) ‘Warohmah’ (kasih sayang). Mungkin usia perkahwinan berpanjangan tetapi kosong dari tiga perkara berkenaan. Atau pun mingkin di akhiri dengan PERCERAIAN.

p/s: Syor dan cadangan agar setiap rumah dibacakan hadis Nabi saw bagi mencahayai dengan cahaya agama. ( di dalam Tabligh disebutkan Majlis Ta’alim )Lihat juga artikel "Kecurangan Di Dalam Rumah Tangga" pada posting yang lalu.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum..
buleh saya copy paste artikel ini diblog saya??
utk berkongsi dgn rakan2 pembaca yg lain..harap diizinkan..
terima kasih

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin