MAKLUMAN :


widgeo.net

Saturday, August 29, 2009

Fatwa Mesir : Pemain Bola Boleh Tidak Berpuasa


Jabatan Tertinggi Agama Mesir telah mengeluarkan satu fatwa terkini bahawa pemain bolasepak Pasukan Kebangsaan Bolasepak Mesir dibenarkan untuk tidak berpuasa selama bulan Ramadhon bagi persediaan ke Perlawanan Internasional kata salah seorang pegawai pasukan berkenaan. Namun demikian kebanyakan pemain tidak bersetuju malah menolak fatwa tersebut.

Fatwa tersebut dikeluarkan menjelang Kejuaraan Bolasepak Dunia di Mesir pada 24 September 2009 nanti. Fatwa ini menyebabkan kemarahan beberapa NGO Islam di sana.
Dar al-Ifta, salah satu badan yang mempunyai kuasa mengeluarkan fatwa agama telah membenarkan para pemain membatalkan puasa mereka agar tidak ada gangguan selama sessi latihan berjalan bagi persediaan perlawanan dalam acara di bawah umur 20 tahun. Ini menurut jurucakap pasukan berkenaan Ala Abdel Aziz kepada AFP.
"Namun para pemain menolak fatwa tersebut. Mereka tetap meminta untuk tetap menjalankan ibadah puasa," katanya lagi.

Dar al-Ifta menjelaskan bahwa fatwa berkenaan dikeluarkan disebabkan pemain terikat dengan Kelab melalui kontrak yang telah dipersetujui dan wajib bagi mereka melaksanakan tugas tersebut walau pun dalam bulan Ramadhon. Maka ini perlu bagi mereka untuk berbuka sekiranya berdepan dengan pertandingan di Bulan Ramadhon. Ini dijelaskan lagi oleh pegawai dar al-ifta Ibrahim Nigm kepada AFP.

Fatwa yang sedia ada berbunyi "bagi mereka yang melakukan pekerjaan yang banyak mengeluarkan tenaga dan dapat menyebabkan tubuhnya menjadi lemah karena berpuasa, maka dapat membatalkan puasanya," kata Nigm lagi.

Hasil dari fatwa berkenaan barisan hadapan Ulama Al-Azhar mengeluarkan kenyataan di websites mereka menentang dan mencela fatwa berkenaan. Kata mereka ,”Bola hanyalah satu permainan bukannya satu urusan penting kehidupan sehingga sampai ketahap membolehkan membatalkan puasa Ramadhon.”
(Ehsan EraMuslim)

Targhib :

Demikianlah apabila manusia merasakan mainan (sukan) sebagai satu matlamat utama dalam kehidupan.Sehingga dihabiskan jutaan perbelanjaan demi untuk sukan dan dikorbankan setiap amalan demi untuk sukan. Ada yang berketurunan orang-orang agama tapi hancur amalan agama semata-mata dengan bola. Namun dalam pada itu masih ramai yang “converted” namun masih boleh menjaga amalan agama meski pun di saat perlawanan akhir peringkat Internasional sebagai contoh Frank Riberry dll.

Yang lebih kelakar dan lucu penuntun perlawanan bersifat “Interestet” pun ramai terkubur amalan agama. Gaya mengalahkan Frank Riberry tapi amalan . . . . .Na’uzubillah.

1 comment:

haSan faTula said...

teringatkan bayan Maulana Saad ... hiadayah hanya akan diumumkan Allah jika da'wah juga menjadi umum (dijalankan oleh semua golongan umat Islam)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin