MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, July 29, 2009

Asbabun Nuzul Hukum Zihar



Satu ketika Saidina Umar r.a sedang berjalan di Madinah tiba-tiba dia disekat oleh seorang wanita tua lalu wanita itu memberi beberapa nasihat kepadanya. Kata wanita tua itu, “Wahai Umar aku telah mengenalimu sejak namamu dahulu masih Umair (Umar sewaktu kecil) tatkala engkau berada di pasar Ukazh engkau mengembala kambing dengan tongkatmu, kemudian berlalulah hari demi hari sehingga kamu dikenali dengan panggilan Amirul Mukminin, maka bertakwalah kepada Allah swt mengenai hal rakyatmu, ketahuilah barangsiapa yang takut akan siksa Allah maka yang jauh akan menjadi dekat dengannya dan barangsiapa yang takut mati maka dia kan takut kehilangan dan barangsiapa yang yakin akan adanya hisab maka dia takut terhadap Adzab Allah.” Dia berkata demikian di hadapan Umar r.a yang mana ketika itu adalah seorang Amirul Mukminin. Umar r.a mendengar dengan penuh perhatian sambil menundukan kepalanya.

Al-Jarud al-Abdi yang bersama dengan Umar r.a ketika itu menegur perempuan tua itu dengan katanya,” Kamu telah lama bercakap-cakap dengan Amirul Mukminin wahai wanita tua.” Umar kemudian menegur Jarud dengan berkata, “Biarkan dia….tahukah kamu siapa wanita tua ini? Beliau adalah Khaulah binti Tsa’labah yang Allah sendiri mendengar perkataannya di langit yang ketujuh, apatah lagi Umar sepatutnya lebih mendengar perkataannya. Di dalam riwayat yang lain Umar r.a berkata,” Demi Allah seandainya beliau tidak menyudahi nasihatnya kepada aku hingga ke waktu malam sekali pun maka aku tidak akan berpaling sehingga beliau selesai apa yang dikehendakinya, kecuali sampai waktu solat maka akan akau berhenti bersolat dan kemudian akan kembali mendengar nasihatnya hingga selesai ia bercakap.”

Wanita tua itu adalah Khaulah binti Tsa’labah bin Ashram bin Fahar bin Tsa`labah Ghanam bin ‘Auf. Beliau dilahirkan sebagai wanita yang fasih dan cerdik. Beliau telah berkahwin dengan Aus bin Samit bin Qais, iaitu saudara lelaki Ubadah bin Samit r.a. Hasil perkahwinan dengan Aus inilah beliau dikurniakan seorang anak laki-laki yang bernama Rabi’.

Satu ketika suaminya Aus bin Samit dalam keadaan marah telah berkata,” Engkau bagiku seperti punggung ibuku.” Kemudian Aus pun keluar setelah mengatakan kalimat tersebut dan kemudiannya pulang dan berhajat untuk menggauli Khaulah. Atas kesadaran hati dan kehalusan perasaan, Khaulah menolak permintaan Aus hingga jelas hukum Allah terhadap kejadian yang baru pertama kali terjadi dalam sejarah Islam itu. Khaulah berkata pada suaminya, Aus, “Tidak…jangan! Demi yang jiwaku berada di tangan-Nya, engkau tidak boleh mengauliku atas apa yang engkau telah ucapkan sehingga Allah dan Rasulnya memutuskan hukum tentang peristiwa yang berlaku ke atas kita.”

Kemudian Khaulah keluar menemui Rasulullah saw, lalu duduk di hadapan Nabi saw dan menceritakan apa yang telah berlaku lalu meminta hukum dari Nabi saw. Rasulullah saw bersabda, “Kami belum pernah terjumpa hukum berkenaan hal ini… aku tidak melihat melainkan engkau sudah haram baginya.”

Wanita mukminah ini mengulangi ceritanya kepada Nabi saw serta kesan yang akan menimpa dirinya dan anaknya jika ia bercerai dengan suaminya, namun rasulullah saw tetap menjawab, “Aku tidak melihat melainkan engkau telah haram baginya”.

Selepas daripada itu beliau sentiasa berdoa menadah tangannya ke langit sedangkan di hatinya tersembunyi kesedihan dan kesusahan. Sambil menangis-nangis beliau berdoa kepada Allah dengan berkata,”Ya Allah sesungguhnya aku mengadu kepadaMu tentang peristiwa yang menimpa diriku”.

Kesan dari doa wanita yang solehah ini akhirnya Allah swt menurunkan wahyunya kepada Nabi saw lalu Nabi pun mengkhabarkan kepada Khaulah dengan katanya,”Wahai Khaulah, sungguh Allah telah menurunkan wahyu tentang masaalah kamu dan suamimu kemudian beliau membaca firman-Nya (ertinya), “Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang mengajukan masaalanya kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan [halnya] kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat,…sampai firman Allah: “dan bagi orang-orang kafir ada siksaan yang pedih.”(Al-Mujadalah:1-4)

Kemudian Rasulullah saw menjelaskan kepada Khaulah tentang kafarat (tebusan) Zhihar dengan katanya,” Perintahkan kepadanya (suami Khaulah) untuk memerdekan hamba.” Jawab Khaulah ,” Ya Rasulullah dia tidak memiliki seorang hamba yang boleh dimerdekakan.” Kata Nabi lagi,” Kalau begitu suruhlah beliau berpuasa dua bulan berturut-turut.” Namun jawab Khaulah lagi,”Demi Allah wahai Rasulullah beliau seorang yang tak mampu untuk berpuasa.’Jawab Nabi saw kembali,” Kalau begitu suruhlah dia memberi makan kepada 60 orang fakir miskin.”Jawab Khaulah lagi memberia alasan,” Demi Allah ya! Rasulullah beliau tidak berharta untuk berbuat demikian” Akhir sekali kata Nabi saw,” Aku bantunya dengan separuh dan kamu bantu dia dengan separuh lagi. Maka Khaulah pun pergi untuk melaksanakannya.

Ummul mukminin Aisyah ra berkata tentang hal ini, “Segala puji bagi Allah yang Maha luas pendengaran-Nya terhadap semua suara, telah datang seorang wanita yang megadu masaalahnya kepada Rasulullah saw, dan meminta hukum dari Nabi saw sedangkan aku berada dibalik dinding rumahku dan tidak mendengar apa yang dia katakan, maka kemudian Allah Azza wa Jalla menurunkan ayat, “Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang memajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya dan mengadukan (halnya) kepada Allah…” (Al-Mujadalah: 1)

Targhib:

Di dalam kerja masturat (keluar bersama isteri) kita hendak ujudkan satu sifat kepada ahlia (isteri) kita agar mengadu dan meminta hanya pada Allah. Selain itu agar segala masaalah di dalam rumahtangga kita diselesaikan dengan perataraan amalan serta doa kepada Allah. Alangkah indahnya kalau ahlia (isteri) kita bersifat dengan sifat begitu yang ada pada para-para sahabiah r.hum

Wallahu’alam.

(Rujukan: Buku Mengenal Shahabiah Nabi SAW., karya Mahmud Mahdi al-Istanbuly dan Musthafa Abu an-Nashar asy-Syalaby, h.242-246, penerbit AT-TIBYAN)

1 comment:

hamdi said...

~hamdi @star
SubhanAllah...hebat betul aml sahabiah2, hanya Allah...
YAllah, berilah kami istri2 yg menjadikan sahabiah sbagai ikutan insyAllah...hukhuk

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin