MAKLUMAN :


widgeo.net

Friday, May 8, 2009

Dakwah di dalam Jihad Perang


( Jawapan Kepada Komen Arrahmah.com Tentang Ucapan Hj.Abdul Wahab Sahb pada Tajuk :Pemimpin Jamaat Tabligh Mencela Syariat Yang Ditegakkan Melalui Jihad )


Hadis Pertama :

Dari Abi al-Bakhtari ( menceritakan ) bahawasanya satu pasukan tentera daripada tentera-tentera kaum muslimin yang mana ketua mereka ialah Salman Al-Farisi r.a telah mengepong satu istana daripada istana-istana Parsi, lalu berkata ( anggota pasukan tersebut ) :"Wahai Abu Abdillah ! Kenapa kita tidak bangkit menyerang mereka?" Jawab ( Salman ) : "Biarkan aku mendakwahkan mereka sebagaimana aku telah mendengar Rasulullah saw mendakwah ( satu kaum semasa berlaku satu peperangan )"

Maka Salman r.a pun mendatangi mereka dan berkata kepada mereka:"Sesungguhnya aku ini seorang lelaki Parsi sama seperti kamu, dan kamu boleh melihat bagaimana orang-orang Arab mentaati aku, jika kamu memeluk agama Islam maka bagi kamu sepertimana apa yang sepatutnya bagi kamu, dan tututannya ke atas kamu sama seperti tututan yang dikenakan ke atas kami. Sebaliknya jika kamu enggan ( memeluk agama Islam )dan berkeras atas agama kamu, maka kami biarkan kamu atas agama kamu dan kamu hendaklah membayar "Jizyah"( Cukai kepala ) kepada kami dan kamu di dalam keadaan hina. " Kata periwayat, dia berbicara kepada mereka di dalam bahasa Parsi:"...dan kamu tidaklah di dalam keadaan terpuji, dan jika kamu enggan juga kami akan perangi kamu habis-habisan."

Jawab mereka,"Kami sekali-kali tidak akan membayar "Jizyah" malah kami akan memerangi kamu.". Berkata salah seorang anggota kaum Muslimin," Wahai Abu Abdillah, mengapa kita tidak bangkit sahaja memerangi mereka?" Kata Salman r.a,"Tidak".Sehinggalah beliau mendakwahkam mereka selama tiga hari dengan perkara yang sama seperti hari sebelumnya, akhirnya beliau memerintahkan:"Seranglah mereka sekarang". Kata periwayat,"Lalu kami pun memerangi mereka dan kami berjaya menawan istana tersebut." ( Hadis riwayat At-Tarmizi dan hadis ini bertaraf hasan )
(Bahrul Maazi Jld 11)

Hadis Kedua :

Dari Sahal bin Saad r.a meriwyatkan bahawa Rasulullah saw bersabda kepada Ali r.a pada hari perang Khaibar,"Hai Ali berjalanlah engkau sampai ke perkampongan mereka, kemudian dakwahlah mereka kepada agama Islam dan terangkan kepada mereka mengenai kewajipan-kewajipan mereka kepada hak-hak Allah. Demi Allah! Sekiranya Allah memberi hidayat kepadn seseorang di antara mereka melalui kamu maka itu lebih baik bagi kamu daripada mendapat unta merah".( Hadis riwayat Muslim : 6223 )
( Muntakhab Ahadis )

Hadis Ketiga :

Dari Abdur Rahman bin A'iz r.a meriwayatkan bahawa Nabi saw apabila mengutuskan sesuatu pasukan, maka beliau akan bersabda: " Jalinlah hubungan baik dengan manusia, berkasih sayanglah dengan mereka dan jangan lah kamu memerangi mereka sehingga kamu mendakwahkan mereka. maka tidaklah ada di muka bumi daripa ahli rumah di kampong atau di bandar kecuali mereka semua kamu bawa kepadaku dalam keadaan Islam kerana yang demikian itu tersangat aku sukai daripada kamu membunah lelaki-lelaki mereka dan kamu datang membawa wanita-wanita mereka." ( Al-Mutalabul A'liyah :166, Al-Isyobah III/152 )

Targhib Dari Hadis Di Atas :

Daripada ketiga hadis di atas, amat-amat jelas bahawa amalan dakwah adalah amalan tertinggi melebihi daripa jihad perang. Ini adalah kerana di dalam jihad perang sendiri kita berkewajipan untuk mendakwahkan musoh terlebih dahulu sebelum memerangi mereka. Bayangkan bagaimana pula di dalam keadaan aman, maka tersangat-sangat penting dakwah dilaksanakan dikalangan masyarakat umum. Berlebih lagi apabila syarat kepada jihad perang memerlukan kepada 3 perkara:
a ) Imam ( Khalifah )
b ) Pengasingan Saf-Saf ( Saf Muslimin dan Saf Kafir )
c ) Tarbiah

Jihad perang tertakluk kepada kewujudan Imam (Khalifah).Maka demikian pula Imam (Khalifah) tidak akan ujud melainkan dengan Iman dan Amal soleh. Iman dan Amal Soleh tidak akan ujud melainkan dengan Tarbiah. Tarbiah tidak akan terhasil melainkan dengan Dakwah. Ini bersabit dari firman Allah swt :

"Dan Allah menjanjikan kepada orang-orang beriman di antara kamu dan yang beramal soleh bahawa mereka akan diberikan 'Kekhalifahan' di muka bumi sebagaimana yang telah diberikan kepada orang-orang sebelum mereka dan akan diteguhkan kedudukan agama mereka yang telah diredhai untuk mereka. Dan akan ditukarkan kepada mereka setelah ketakutan itu kepada aman sentosa. Mereka menyembah aku dan tidak mempersekutukan barang sesuatu dengan aku." ( An Nur : 55 )

Wallahu'alam

P/s : Hasil tarbiah melalui dakwah, sila lihat artikel "Ibadur Rahman",Mubtada khabar.Khabar ( 9 sifat ) adalah hasil dari dakwah. Wallahu'alam

7 comments:

Abang Ben said...

Jazakallah atas artikel ini. Sangat manfaat.

Anak Pendang Sekeluarga said...

sl,ustaz..kita (umat islam)prgi perang dengn hati yakin kpd qhairullah(bnde3 etc snjta,bilngn yg rmai)bila mati,nazubillah...tp shbat2,,hati diorg pnuh dgn kebsaran Allah...bilangn yg ckit,,,tp menang.....

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

Saya ada usahakan sedikit terjemahan, diterbitkan oleh Jahabersa (www.jahabersa.com.my). Semoga ada manfaatnya bagi mereka yang berminat.

"Menilai Manhaj Jamaah Tabligh Terhadap Jihad (Dengan Makna Qital)"

Jazakallah, wassalam.

Abu Umair

Al-Alorstari said...

Salam Ustaz Gunawan,

Alhamdulillah satu usaha yang mulia. Saya menunggu keluarannya nanti.Insyaallah.

Semoga mendapat keberkatan dari Allah swt.

Wassalam.

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

Ustazana,

Alhamdulillah, buku kecil tu sememangnya dah diterbitkan. rasanya boleh cek dan order di jahabersa.com.my.

jazakumullah.
wassalam

One Warhead said...

Salam Ustaz Gunawan,

Tak da pun saya check Jahabersa punya website. Saya interested jugak nak baca.

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

One Warhead,

Saya cuba semak, saya jumpa ni:
http://www.jahabersa.com.my/umum/menilai-manhaj-jammah-tabligh-terhadap-jihad

tapi nampaknya website jahabersa tengah down.

Wallahulmusta'an.

Wassalam.

Abu Umair

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin