MAKLUMAN :


widgeo.net

Sunday, September 20, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN UNTUK SEMUA PENGUNJONG BLOG

5 comments:

Abang Ben said...

Eid mubarak syeikh!

musa said...

assalamualaikum ramai kawan dok tanya cara sunnah makan buah kurma, satu hari berapa biji perlu makan dan waktu bila, satu lagi minyak zaitun berapa kuantiti yg perlu dimakan dan waktu yg sesuai ikut sunnah.Tolong cari, rumah aku tak banyak kitab ,yg ada cuma kitab taklim dan kitab matematik yg aku ajar saja. Aku bersyukur kpd allah sbb allah pilih kita buat usaha agama hang pula jadi lebih pada aku jadi ustaz alhamdulillah teruskan usaha berdakwah dan menulis, aku berdoa dan akan membaca tulisan hang setiap hari kalau aku buka internet, kadg2 berebut dgn anak, aku lani ada cucu 3 org dah

Al-Alorstari said...

'Alaikum Salam wbth

Musa,
Ada pelajar-pelajar Di Markaz Raivind, Pakistan (sekitar 1990an)bertanya kepada Hadratji Inamulhassan berkaitan dengan sunnah makan. Makan buah dahulu atau cecah garam dahulu? Yang mana satu sunnah? Jawab Hadratji,"Tidak makan tu sunnah (berlapar tu yang sunnah)".

Jadi kalau ikut sunnah makan kurma atau apa-apa pun adalah sekali sehari.Tu yang sunnah. Kata Aisyah rha,"Bidah yang pertama pada ummat ini ialah makan lebih dari sekali." Berdasarkan hadis Nabi saw, Nabi makan ikut bilangan 'ghasal'(ganjil:1atau 3 atau 5 atau 7) 9,11 dan seterusnya masih dianggap berlebih-lebihan oleh sesetengah ulama.

Begitu juga dengan minyak zaitun tidak ditentukan kadarnya. Cuma Nabi saw makan bersama dengan roti.Kadarnya tidak ditentukan, cuma yang jelas Nabi saw tidak berlebih-lebihan.
(Uswai Rasuli Akram : Maulana Abd.Hai)

Jika untuk perubatan :
Kurma dimakan bersama dengan badam bagi menghilangkankan kesan-kesan penyakit.Juga tidak ditentukan kadarnya. Manakala minyak zaitun bagi rawatan kulit dan rambut juga untuk menghindari autointoxication. juga tidak ditentukan waktunya. Semua ini adalah pandangan ulama. (Kitabutibbi al-rauhi as-sufi :Moinuddin Chishtiah)

Wallahu'alam.

musa said...

Alhamdulillah semoga jawapan tersebut dapat menjadi panduan kpad pembaca semua. jazakallahukhair

Rantong said...

Nice blog. Informative & impressive content.
______________________
View Profile: Rantong™

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin