MAKLUMAN :


widgeo.net

Monday, October 11, 2010

Kembali Kepada Pendidikan Al-Quran Dan Sunnah



Kerosakkan anak-anak salah satu sebab adalah kelemahan di dalam mendidik mereka berdasarkan pendidikan Al-Quran dan As Sunnah. Mereka-mereka yang terdahulu daripada kita mengutamakan pendidikan begini kepada anak-anak mereka. Lantaran itulah kita dapati anak-anak mereka dan zuriat keturunan mereka tergolong dikalangan mereka-mereka yang takwa pada Allah swt.

Antaranya mereka sering memperdengarkan kepada anak-anak mereka kisah-kisah di dalam Al-Quran dan juga kisah-kisah perjuangan Nabi saw agar jiwa anak-anak terbina mencintai Allah dan Rasulnya.

Saad bin Abu Waqas ra berkata :”Kami selalu bercerita tentang peperangan yang pernah dilakukan oleh Rasulullah saw kepada anak-anak kami sepertimana kami ajarkan kepada anak-anak kami surah-surah Al-Quran.”

Sebaliknya anak-anak kita hari ini lebih memahami kisah Upin dan Ipin dari memahami kisah perjalanan dan perjuangan Nabi saw. Mereka lebih memahami kisah Ultraman, Spiderman, Power Ranger dan lain-lain. Natijahnya tingkah laku mereka mirip dengan apa yang mereka minati.

Ibnu Khaldum di dalam kitab Mukhaddimahnya menyatakan bahawa pengajar Al-Quran merupakan asas pengajaran di dalam berbagai kurikulum pendidikan di Negara Islam kerana ianya jalan kepada penguat keimanan.

Ibnu Sina pula di dalam kitabnya As Syiasah mengingatkan kaum Muslimin agar terlebih dahulu mengajarkan Al- Quran kepada anak-anak untuk menguatkan ilmu bahasa dan keimanan mereka.

Malah di sabitkan hadis Nabi saw mengajar Al-Quran dan akhlak Al-Quran juga termasuk hak-hak anak pada ibubapa yang perlu disempurnakan.

Di dalam usaha dakwah hari ini pun kita di minta untuk berbuat demikian serta membaca kisah-kisah Nabi dan juga Kisah-kisah yang terdapat dai dalam Al-Quran juga membacakan hadis-hadis Nabi saw di dalam rumah-rumah kita bagi terhasil kaedah pendidikan Al-Quran dan Sunnah ini.

Bukan itu sahaja malah setiap Masjid dan surau juga diminta kita berbuat demikan agar suasana keimanan ujud di tempat kita. Dalam pada itu setiap Markaz di seluroh Malaysia pastinya ada madrasah Tahfizul Quran bagi mengujudkan kaedah pendidikan Islam ini.

5 comments:

Ismi Ijmi said...

jazakallahukhair ustaz

Irwan said...

Salam ustaz,
kalau bacakan kisah para wali ada paedah tak?

Shaiful Zaidi said...

Salam! Menarik info yg us. tulis dan kongsikan. Terima kasih.

Unknown said...

Irwan, Tidaklah salah tetapi kisah Nabi-nabi as dan kisah sahabat itu lebih utama.

Kerana kedua gulongan ini disebut oleh Allah swt dan RasulNya saw.

Irwan said...

jazakallah ustaz

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin