MAKLUMAN :


widgeo.net

Friday, October 22, 2010

Iktibar Dari Kehidupan Burung

Dari Umar ibn Khattab r.a, ia berkata Rasulullah saw bersabda, “ Jika kamu semua bertawakkal kepada Allah swt dengan sebenar-benar tawakkal , pasti kamu semua akan diberi rezeki seperti seekor burong diberi rezeki. Berpagi-pagi ia pergi dengan perut yang kosong dan pulang pada petangnya dengan perut yang kenyang.” ( Hadis Riwayat: Imam Tarmizi dan katanya hadis ini Hassan Sahih Pada Bab Tawakkal Kepada Allah)

Bedasarkan hadis di atas, ianya menunjukkan bahawa sifat yang mulia yang ada pada seekor burung perlu diambil iktibar oleh seorang mukmin dalam tawakkalnya kepada Allah swt. Bukan itu sahaja malah ada lagi sifat mulia yang ada pada seekor burong yang boleh menjadi iktibar kepada kita. Gambar-gambar di bawah sudah cukup memberi kesan yang mendalam di hati kita di dalam mengenangi sifat “Rahmat”(Kasih Sayang) Allah yang melata bukan sahaja kepada Manusia malah juga kepada bintang.


Ia Cuba Untuk Menolong Pasangan Yang Terlanggar Di Jalan


Namun Akhirnya Pasangannya Meninggal Dunia


Ia Berteriak Meminta Pertolongan Bagi Membantu Pasangannya.


Namun Akhirnya Ia Terpaku Sedih Di Sisi Jasad Pasangannya.



Inilah gambaran cinta kasih secebis dari sifat "rahmat" (Kasih Sayang) Allah yang diberi miskipun kepada binatang yang tidak cukup akalnya berbanding manusia.

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi saw, beliau bersabda, " Sesungguhnya Allah swt mempunyai seratus rahmat (Kasih Sayang). Dia turunkan satu rahmat sahaja di kalangan jin ,manusia, binatang dan juga binatang melata. Dengan rahmat itulah seekor binatang liar pun mengasihi anaknya. Dan Allah swt menangguhkan 99 rahmat lagi yang akan digunakan merahmati hamba-hambaNya di hari Kiamat." (Hadis riwayat : Imam Muslim)

Renungknlah!

p/s : Moga Allah swt mencampakkan kepada kita semua secebis dari sifat kasih sayangNya. Insyaallah.

2 comments:

nz said...

hadith yg amat membantu..

Anonymous said...

Subhanallah...
Maha Hebat Allah..
Hebatnya ciptaan Allah..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin