MAKLUMAN :


widgeo.net

Tuesday, January 12, 2010

Untuk Direnungi dan Difikirkan



Gambar di atas dan di bawah menunjukan dua orang pendakwah Kristian Warga Amarika Syarikat meyebarkan Bible (Al- Kitab) kalangan orang-orang Islam di Padang Pariaman, Indonesia beberapa bulan yang lalu. Ini sebahagian rancangan mereka untuk mendakyahkan ajaran Kristian.




Penggunaan Kalimah Allah telah memberi ruang yang banyak kepada pendakyah Kristian di Indonesia. Bukan hanya kalimat Allah yang mereka gunakan tetapi juga kalimah yang lain seperti solat, qiblat, siratal mustaqim dan lain-lain lagi. Pada hari Natal mereka menyambut dengan pakaian Islam seperti jubah ketayap putih, tudung telekong tetapi juga berpalang salib di leher mereka.Kalau dihujjah kepada mereka ,"mengapa memakai pakaian Islam begitu?". Pasti mereka akan berkata,"Ini bukan pakaian Islam tetapi pakaian orang-orang Arab, Abu Jahal juga berpakaian begini, Abu Lahab juga berpakaian begini dan orang kafir di zaman Mekah juga berpakaian begini,".

Siapakah yang memberi ruang? Jawapannya : Sebahagian ahli bijak pandai Islam yang tidak bermazhab juga yang berhujjah begitu dengan mengatakan itu adalah pakaian bukan SUNNAH dan tidak bersabit dari hadis yang sahih.Pokok pangkal kitalah yang memberi ruang kepada mereka.

Terakhir mereka mengantikan nama Perayaan Krimas atau Hari Natal dengan "MAULIDUL ISA". Hasilnya ramailah anak-anak Islam yang terpedaya dengan dakyah halus mereka.

Kita pula di sini ada yang bersetuju kalimah Allah digunapakai oleh penganut Kristian Malayisa dengan alasan ianya juga digunapakai oleh kafir musyrikin Mekah. Betambah pula dengan amalan dakwah yang tidak seberapa kerat malah gah je yang lebih. Yang menjalankan dakwah rumah ke rumah pun di herdik dan dicaci. Bolehkah kita melihat kalimah ini dijunjung tinggi nanti oleh anak dan cucu-cucu kita?

Jawapannya : Pikir-pikirlah sendiri.

9 comments:

ibnu dinar said...

semua dah ada dlm hadis..
1 masa umat islam akan jd yg plg ramai, tp xdigeruni.. kehebatan islam telah tercabut kerana org2 islam terkena penyakit cintakan dunia.. jd ini mungkin tarbiah dr ALLAH swt... umat islam sejati mereka selesaikan masalah dgn amalan.. kt m'sia hr2 bising2 psl nm Allah, tiba waktu subuh Allah panggil... masjid kosong... mn yg lbeh penting?

Admin said...

Allah menjadikan satu cara dan satu tertib untuk tersebarnya hidayah.. hanya dengan cara dakwah nabi. kata maulana ahmad lat.. bahkan boleh bersumpah dengan nama Allah, DEMI ALLAH bukan sekali, bukan dua kali, bukan ratusan kali, bukan ribuan kali, bukan jutaan kali, bahkan sebanyak mana bilanganpun, mana usaha yang dibuat selain dari cara nabi dan kita buat dua kali ganda... tiga kali ganda.. DEMI ALLAH tidak akan datang hidayah.

Ziarah76 said...

saya kena istigfar sebab selalu slack.
Ya Allah, pelihara lah anak cucu, zuriat2 keturunan kami dan matikan lah kami dalam iman dan Islam.

مسافر اسلام said...

Salamatam wa tahiyyatam,
Syukran tuan mulia,
ana mintak izin cory N3 antar utk di sebarkan.

Insyallah..

azharjaafar said...

Nabi berjubah; hujung jubah di atas buku lali..

Abu Jahal pun berjubah; tapi hujung kain meleret ke bumi..

Unknown said...

Musafir Islam,

Silakan copy untuk tujuan yang baik. Jazakallah kerana berminat.

Apa pun doakan untuk saya dan kami semua,

Jazakallah.

Ismi Ijmi said...

sempat lagi ustaz "pancung" org yg kata pakaian sunnah tu pakaian arab...
:P

Unknown said...

ibnu Mutalib,

Kekadang pandangan yang beginilah yang banyak memeberi ruang kepada ujudnya gulongan yang berfahaman 'JIL' Jarinagn Islam Liberal. Yang ini jugalah ujudnya Imam Jumaat perempuan serta pandangan betudung itu tidak diwajibkan seperti pandangan 'Sister In Islam'.

ibnu abdullah said...

hebat mereka ini ustaz. apa2 pun mereka berusaha menggunakan akal untuk memenuhi tuntutan nafsu, bukan Islam.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin