Di dalam kitab “Al Jawahir Al Munifah fi Ushuli Adillati
Madzhab Al Imam Abi Hanifah” terkandung hadis-hadis yang diriwayatkan secara langsung
oleh Imam Abu Hanifah dari Rasulullah Saw
mengenai 447 persolan fiqah yang darjatnya shahih dan hasan.
Ketika India dan Pakistan masih bersatu di dalam benua
India, muncul kelompok yang menamakan diri mereka sebagai “ahlul hadis” dan
sekarang ini di Malaysia dan Indonesia dikenali sebagai “Salafi Wahabi”.
Gulongan ini melemparkan tuduhan bahawa Mazhab Hanafi yang sememang menjadi
mazhab anutan masyarakat Islam di India dan Pakistan itu menyisihkan
hadis-hadis dan lebih mengutamakan qiyas dari hadis Nabi saw.
Atas dasar ini ulama-ulama yang bermazhab Hanafi di India
dan Pakistan mengumpul kembali dalil-dalil dari kitab-kitab mazhab tersebut beserta
dengan hadis-hadis yang menghujjah setiap persoalan hukum fiqah di dalam
mazhab berkenaan. Setelah itu mereka menulis semula sejumlah kitab berkenaan
beserta dalil-dalil dari hadis-hadis Nabi saw. Perkara ini tiada masaalah
kerana para muhadditsin madzhab ini yang berasal dari India sendiri cukup
banyak, “Fiqh Ahlil Iraq wa Haditsuhum”
mencatat lebih dari 50 muhaddits.
Kisah Lahirnya Kitab
I’la As Sunan
Salah seorang di antara para ulama India yang terpanggil
untuk menjawab tuduhan ini adalah Al Muhaddits Maulana Ashraf Ali At Thanwi, yang
beliau telah menulis kitab “Ihya’ As Sunan” yang merupakan kumpulan dalil-dalil
shahih Imam Abu Hanifah dalam seluruh bab fiqih. Namun sayang kitab ini hilang
dari Maulana sebelum dicetak.
Tidak patah semangat,Maulana Ashraf kembali menulis kitab serupa namun
dengan metode yang berbeza dengan nama “Jami’ Al Atsar” yang merupakan kumpulan
dalil-dalil yang digunakan oleh ulama Hanafiyah dan kitab Tabi’ Al Atsar yang
merupakan pembahasan dalil-dalil yang zahirnya bertentangan, dicetak tahun 1315
H.
Maulana Ashraf masih merasa kurang puas dengan karya yang
dicetak dalam dua jilid ini yang berhenti sampai bab solat sahaja, sedangkan
komentar tentang hadis baik sanad dan matannya cukup ringkas. Akhirnya Maulana Ashraf
inginkan penulisan lebih lengkap menyangkut seluruh bab sebagaimana keinginan
dan harapan beliau. Akhirnya beliau membuat keputusan untuk menulis semula
dengan bantuan Maulana Hasan As Sanahbuli dengan matan hadis dan atsar bernama
“Ihya’ As Sunan” sedangkan syarahnya bernama “Taudhih Al Hasan”. Namun setelah
jilid pertama dicetak, Maulana Ashraf memutuskan untuk tidak mencetak jilid
selanjutnya karena dirasa masih banyak kekurangan.
Akhirnya Maulana Ashraf meminta bantuan kepada Al Muhaddits
Maulana Zafar Ahmad Al Utsmani untuk menulis kembali dari awal bab solat hingga
akhir bab dalam masalah fiqah, di mana matan hadis dan atsar dinamai “I’la As
Sunan” sedangkan kementar dan syarahnya “Isda’ Al Minan”, yang diterbitkan
sebanyak 16 jilid.
Setelah Maulana
Ashraf meninggal dunia,nama kitab
berkenaan digabungkan iaitu “ I’la As Sunan” yang diterbitkan sebanyak 22 jilid ditaqiq oleh Al Muhaddits Maulana Ahmad Taqi Utsmani yang merupakan salah seorang murid
ulama Indonesia, Musnid Al Ashr Syeikh Muhammad Yassin Al Fadany yang
menuliskan ijazat seluruh periwayatan dengan nama “Al Faidh Ar Rahmani”. Kisah
ini sendiri ditulis oleh Syeikh Al Muhaddits Ahmad Taqi Utsmani dalam muqadimah
kitab yang disusun dalam 20 tahun ini (lihat, I’la As Sunan, 1/28-29).
“I’la As Sunan” ini menjelaskan hadis-hadis yang digunakan sebagai
dalil dalam Madzhab Hanafi yang jumlahnya mencapai 6,123 hadis yang dijelaskan
metode istidlal, sanad, matanya dan darjatnya, serta jawapan terhadap kritikan.
Disertakan pula dalam kitab ini “Inha’ As Sakan” yang
merupakan muqadimah berkenanan dengan perbahasan ilmu hadis serta ushul fiqh
dengan judul “Fawaid fi Ulum Al Fiqh”. Juga disertai judul “Inja’ Al Wathan”
yang membahaskan biografi Imam Abu Hanifah kedudukan beliau dalam darjat ulama hadis,
pandangan beliau tentang Sunnah serta biografi para huffadz dan muhadditsin
pengikut Mazhab Hanafi dengan menyebutkan 229 ulama
Muhaddits Madzhab Hanafi muta’akhirin dari India yang juga
menulis karya yang khusus untuk menunjukkan dalil-dalil Mazhab Hanafi adalah Maulana Abdul Haq Ad Dihlawi yang
telah menulis “At Tibyan fi Adillah Madzhab Al Imam Abi Hanifah An Nu’man”.
P/s : Susunan dan olahan semula dari artikel berbahasa Indonesia.
No comments:
Post a Comment