MAKLUMAN :


widgeo.net

Tuesday, June 25, 2013

Rahmat Dari Jerubu


Setelah beberapa hari kita berada di dalam suasana jerubu hinggakan sesetengah negeri mengistiharkan darurat. Maka barulah terasa betapa nikmatnya kurnian tuhan udara yang bersih yang selama ini kita menghirupanya tanpa merasa kesyukuran. Bila negara dilanda jerubu sebegini barulah kita kenal dan faham betapa pentingnya nikmat udara ini dan betapa perlu nikmat ini disyukuri.

Selain itu sesetengah wanita yang memandang sinis wanita yang berpurdah dan kekadang menghina, namun waktu yang sama mereka juga terpaksa menutup muka (berpurdah). Maka wajah-wajah jelita yang dipamirkan kepada yang bukan mahram terpaksa ditutup di musim jerubu ini. Secara tidak lansung fitnah wanita kepada lelaki telah tertutup sedirinya.

Pernah baru-baru ini teman penulis menceritakan seorang sepupunya yang belajar di Jordan di dalam bidang agama yang tidak berpurdah sering diganggu oleh Pak-pak  Arab hidung belang ketika pulang dari kuliah. Namun apabila beliau buat keputusan untuk mngenakan purdah pada mukanya, maka semejak dari itu beliau tidak lagi diganggu. Ini lah hikamhnya menutup muka bagi wanita.

Jadi jika dihitung-hitung Jerubu ini sebenarnya satu rahmat untuk kita. Wallahualam.

3 comments:

anuar said...

ustaz ini 2 artikel yang tersangat menarik tentang politik nabi/
Politik dakwah

http://www.malaysiakini.com/news/158332

http://penaminangreturn.blogspot.com/2013/06/sudut-pandang-azman-husin-erti.html

Unknown said...

Anuar,

Jazakallah atas link yang di beri.

Unknown said...

Anuar,

Jazakallah atas link yang di beri.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin