MAKLUMAN :


widgeo.net

Saturday, August 4, 2012

Iftar / Berbuka : Yang Mana Satu?




Di bawah ini satu persoalan dari teman yang bertanyakan berkaitan iftar yang masuk ke email saya baru-baru ini. Supaya yang lain sama-sama dapat menafaat dari solan ini maka saya publishkan kat sini.

From: @$#%^&@yahoo.com>;
To: Ibn Saad Saad ;
Subject: Re: apa khabar ust.. saya ingin tahu...
Sent: Tue, Jul 31, 2012 1:15:09 AM

Assalamualaikum

Ustaz apa khabar?

Di sini saya ingin mendapatkan pandangan ustaz berhubung artikel di bawah. Adakah ia menepati sunnah di bulan ramadhan? setahu saya, Rasullullah s.a.w berbuka dgn tamar dan air kosong dan terus pergi solat margrib. Yang mana lebih afdal adakah mengikut artikel di bawah atau makan tamar dan air kosong dan terus pergi solat. alhamdulillah, saya sudah mengamalkan sunnah nabi berbuka dgn tamar dan air kosong dan terus pergi solat magrib. Selepas solat magrib, baru makan berat sikit. Faedah yg sy perolehi ialah tumpuan dlm solat magrib dan apabila pulang ke rumah untuk mkn berat, alhamdulillah makan sikit sudah kenyang dan makanan pun tak membazir.

Sekian , terima kasih.

Wassalam.


Artikel yang saya maksudkan.

Kolum Dr Asri: Solat dulu ataupun makan dulu?
 
 
Solat dulu ataupun makan dulu?Dalam bulan Ramadan ataupun ketika berbuka puasa, soalan ‘solat dulu ataupun makan dulu’ sering kedengaran. Ini terutama dalam keluarga yang ada ramai ahli terutama anak-anak yang masih kecil yang dilatih berpuasa. Juga soalan ini kedengaran apabila kita dijemput berbuka puasa di rumah orang lain yang ingin melayan kita.
 
Makan Dulu

Ada orang menyangka bahawa sekalipun makanan sudah terhidang, yang terbaik itu solat dahulu, selepas itu barulah makan. Sehingga ada yang apabila mereka duduk di keliling hidangan, kemudian bangun meninggalkannya dan pergi menunaikan solat. Amalan seperti itu dirasakan oleh sesetengah pihak sebagai lebih mengikut kehendak agama. Namun, jika kita merujuk kepada hadis-hadis Nabi s.a.w kita akan dapati penegasan yang sebaliknya. Antaranya hadis daripada Anas binMalik r.a.: bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah makan sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah semasa makan malam kamu.”(Riwayat Bukhari dan Muslim).
 
Dalam hadis yang lain daripada Abdullah bin Umar, baginda s.a.w. bersabda: “Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesai.” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Riwayat di atas juga menambah bahawa Ibn Umar r.a. apabila dihidangkan untuknya makanan, manakala solat pula sedang didirikan, maka beliau tidak mendatangi solat melainkan hingga beliau selesai makan, walaupun beliau mendengar bacaan imam.
 
 
Hikmah daripada arahan Nabi s.a.w agar mendahulukan makan ialah agar pemikiran kita tidak diganggu ketika solat dengan ingatan kepada makanan yang telah kita lihat terhidang di hadapan mata sebelum bersolat tadi. Ini boleh mengganggu kekusyukan solat seseorang. Dengan itu para ulama menyatakan dimakruhkan solat setelah makanan terhidang di hadapan mata. Ini merangkumi semua solat, bukan khusus pada solat Maghrib sahaja. Kata al-Imam an-Nawawi (meninggal 676H) dalam Sharh Sahih Muslim mengulas hadis-hadis berkaitan: “Di dalam hadis-hadis tersebut dimakruhkan solat apabila terhidangnya makanan yang hendak dimakan kerana ia boleh mengganggu hati dan menghilangkan kesempurnaan khusyuk”.
 
Dalam Faidh al-Qadir l-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) pula menyebut bahawa arahan ini merangkumi semua solat dengan katanya: “Hadis tersebut menyatakan hendaklah didahulukan makan malam sebelum solat Maghrib. Namun ia juga dipraktikkan juga pada solat-solat yang lain. Ini kerana punca arahan ini ialah bimbang hilangnya khusyuk.”
 

 Jawapan Saya :

Assalamualaikum,

Alhamdulillah atas keperahatinan saudara untuk mengikuti sunnah ketika berbuka. Persoalan sebegini sering kita dengar ketika bulan Ramadhan dan ada sesetengahnya menyalahkan antara satu dengan yang lain sehingga di dalam melaksanakan solat jemaah Maghrib menjadi dua group. Satu group mahu bersolat awal dengan hanya mengambil tiga butir kurma dan sedikit air lansung terus bersolat Maghrib. Manakala satu group lagi ingin mengambil makanan berbuka agak lebih berat sedang makanan telah terhidang. Saya sendiri pernah bertebung dengan isu ini di satu surau sekitar Seremban satu waktu dahulu.

Group yang pertama berhujjah bahawa amalan mengambil kurma bilangan ghasal (ganjil) adalah sunnah berdasarkan beberapa hadis yang sahih. “Yak kulu tamrat witran” kata mereka. Group yang kedua pula berhujjah dengan hadis Nabi saw yang juga sahih dengan sabdaan Rasulullah saw “Apabila telah dihidangkan makan malam, maka mulakanlah makan sebelum kamu menunaikan solat Maghrib, dan jangan kamu tergopoh-gapah semasa makan malam kamu.” (Bukhari/Muslim)

Bila ini berlaku maka solat jemaah Maghrib menjadi dua sedangkan kedua-dua ini adalah sunat sedang memelihara hubungan sesama Islam berlebih lagi di dalam bulan Ramadhan sangat-sanagt diberatkan oleh syariat.

Jadi yang mana satu yang sunnah yang perlu kita ikuti? Sebenarnya kedua-dua kaedah adalah sunnah. Ada ketikanya cara saudara itu lebih baik (memakan kurma tiga butir dan sedikit air sejuk) dan ada caranya ikut artikel di atas lebih baik (makan berat makanan yang sedang terhidang). Hal ini mengikut keadaan dan suasana, ada ketika-ketikanya  keadaan dan suasana memaksa kita ikut kaedah di atas apabila kita berada di dalam sesuatu majlis yang susunatur programnya makan dahulu kemudian solat Maghrib. Ada ketika-ketikanya cara saudara lebih baik diikuti apabila sesaorang itu ada keupayaan dan kekuatan berbuat demikian.

Contoh 1:

Apabila sesaorang itu berbuka di rumah bersama keluarganya dan keluarga telah terbiasa dengan cara seperti saudara maka ini boleh diikuti. Atau pun jika kita berbuka di sesuatu rumah atas jemputan atau mana-mana majlis yang berbukanya secara ringkas kemudian bersolat maka ini afdhal dan elok diikuti.

Contoh 2 :

Mamat ketika berbuka semalam terpaksa berbuka ringkas kerana mendapat berita anak lelakinya yang tinggal di asrama sekolah masok hospital. Beliau bergegas ke hospital besar untuk melihat anaknya. Kerana kesibukkan menguruskan urusan anaknya beliau tidak dapat berbuka dengan sempurna dan juga terlepas makan malam. Ketika waktu sahur beliau terlelap kerana keletihan sehingga makan sahur juga terlepas. Esoknya beliau teruskan berpuasa dengan keadaan yang sangat lapar.

Bagi Mamat ini berbuka dengan berat ketika berbuka adalah dituntut kerana kelaparan yang bersangatan. Malah jika hanya berbuka dengan tiga biji kurma menjadi makruh baginya seperti artikel di atas.

Rumusanya :

Kedua-dua cara adalah sunnah dan salah satunya boleh diikuti mengikut keadaan. Ada ketikanya salah satu lebih utama dari yang satu lagi.Yang tak sunnahnya lansung tak nak berbuka atau berbuka sehingga terlucut butang seluar serta solat Maghrib terlepas begitu sahaja.

Wallahualam


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin