MAKLUMAN :


widgeo.net

Saturday, January 30, 2010

Hukum Rejam Bagi Penzina

Di bawah ini penulis sertakan gambar hukum rejam bagi penzina yang dilaksanakan di Somalia. Gambar ini Penulis menerima melalui email beberapa hari yang lalu.

Penzina Diletakan Ke dalam Tanah (Mungucap Kalimah)



Penzina Direjam Dengan Batu



Manyat Penzina Ditarik Keluar



Sedikit Huraian Berkaitan Hukum Zina:

Perzinaan ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seseorang lelaki dan wanita di luar nikah yang sah, atas dasar disengajakan dan keduanya mengetahui, bahawa persetubohan itu dilarang keras oleh agama.

Firman Allah swt :

“Perempuan dan lelaki yang berzina, maka rotanlah mereka oleh mu, tiap-tiap seorangdari keduanya sebanyak seratus kali rotan. Dan kamu tidak boleh merasa sayang kepada keduanya dalam perkara agama (hukum ) Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, dan hendaklah hukuman keduanya itu disaksikan oleh segulongan orang-orang yang mukmin.” (An-Nur : 2)

Hadis Nabi saw :

Dari Ubadah bin Samit ra dari Nabi saw ia bersabda,” Ambillah oleh mu (peraturan) daripada aku, Ambillah daripada aku, sesungguhnya Allah telah memberikan jalan untuk mereka, iaitu perawan dan jejaka, hukumannya di rotan sebanyak 100 kali rotan dan dibuang daerah selama 1 tahun. Janda sama duda, hukumnya dirotan sebanyak 100 kali rotan serta direjam.” (Riwayat Muslim dan Abu Daud)

Di dalam Tafsir Khazin menyatakan, “Telah ijmak (sepakat) seluroh ulama, bahawa perawan/jejaka yang berzina di jatuhi hukuman rotan sebanyak 100 kali, sedangkan ‘Mushan’ yang berzina dijatuhi hukuman Rejam (didera dengan batu).”

Berkata pengarang Kitab I’anah At-Talibin disyaratkan Ihshan (Muhshan) dalam perkara Had ini :

a) Baligh
b) Berakal
c) Merdeka
d) Talah merasakan persetubuhan yang halal (telah pernah kahwin)

P/S : Perlaksanaan hukum tidak akan sempurna jika amalan Dakwah ditinggalkan. Bahkan dengan dakwah ianya akan membawa manusia kepada takwa dan melalui takwa manusia akan menghindari zina. Jika terjebak dengan zina pasti akan diiringi dengan taubat dan tangisan serta rela untuk dihukumkan.

Wallahu'alam

Friday, January 29, 2010

Dakwah To Non Muslim



Sekarang ini agak begitu kecoh di Kulala Lumpur dikalangan rakan seusaha berkitan Dakwah Kepada Orang Kafir ("Non Muslim").Untuk menafaat semua, di bawah ini saya letakan satu surat pertanyaan dari rakan seusaha kepada Maulana Mufti Ibrahim Desai, South Afica serta jawapannya. Semoga ianya memberi menafaat.Insyaallah.

26 Jan 2009

Assalamu alaykum warahmatullah,

Dear Moulana,

May this e-mail reach you in the best health n Imaan.

1. Moulana, some people claimed that Tablighi Jamaat is not doing what our Beloved Prophet had done which is calling the Non-Muslim towards Allah because till this day there is no effort has been done to called the Non-Muslim to enter Islam by this Jamaat. The Tabligh Jamaat only emphasize on spending time in the path of Allah for 3 days, 40 days & 4 Month which they claim has no basis of whatsoever in the Quraan n Sunnah. What is Moulana opinion pertaining to this matter.

2. I would like to say Jazakallah for the great publication Haven of Serenity which

Was-salam

Munir Mohamad,
Seberang Jaya
Malaysia


ASSALAMU ALAIKUM
19 Safar 1431 (26-01-2010)

Munir Mohammed
Malaysia

Respected Brother,

Your e-mail dated 26-01-2010 refers.

(1) The basis on which they are criticizing the Tablighi Jamaat is baseless. They are in fact talking drivel. If a person recites Qur’aan Shareef in abundance every day, performs his five daily Salaat, but does not perform Tahajjud, it will be wrong to criticize him for reciting Qur’aan in abundance by saying that it is not Sunnat to recite 12 and half Juz a day. No one has the right to impose on another person his personal fancy and inclination. The Shartiah allows a man to recite 10 Juz a day. It is stupid to argue that because there is no basis in the Qur’aan and Sunnah for reciting twelve and half Juz a day, it is wrong and not permissible for this person to recite this amount of Qur’aan.

You should ask those people who are criticizing the Tabligh Jamaat if they are calling non-Muslims to the Path of the Deen? How many of them are making Da’wat to non-Muslims? Why do they want to impose this act on the Tabligh Jamaat when they themselves are not executing it? If a group chooses to do a particular Deeni activity, then no one has the right to criticize them for not doing another Deeni activity. If someone performs 50 raka’ts Nafl a day, no one has the right of criticizing him for not keeping Nafl fasts. If there is a group giving da’wat to non-Muslim, but not to Muslims, then no one has the right to criticize them. They are doing an activity to which they are inclined.

Similarly, if we are engaged in writing Deeni books and our form of da’wat is restricted to publications distributed to only Muslims, no one has the right to criticize our Deeni activity because we are not printing books for non-Muslims. If there is someone who distributes books to non-Muslims, and not to Muslims, then no one has the right to criticize him for not distributing to Muslims. Everyone is entitled to engage in any field of Tabligh and Da’wat to which his heart inclines.

The Tabligh Jamaat is not denying that Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) had called non-Muslims to Islam. But what is wrong with calling Muslims who have become like non-Muslims back to the Path of Islam? And, did Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) not give da’wat to Muslims? Those who deny this, must produce their evidence. Did Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) not spend 23 years teaching Muslims how to perform Salaat, Fast, perform Hajj, trade, get married, bury the dead and all the thousands of masaa-il related to all the departments of Islam? Who taught the Sahaabah all the rules of Islam? Were the Sahaabah Muslims or non-Muslims when Nabi-e-Kareem (sallallahu alayhi wasallam) gave them the da’wat of the masaa-il of the Deen?

(2)
The objectors are plain stupid and soft in the brains. The greater part of Rasulullah’s mission was consumed teaching Muslims, not non-Muslims. Once the non-Muslims embraced Islam, the da’wat did not end with their acceptance of Islam. In fact the da’wat then commenced and continued until the demise of Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) to Muslims.

What is wrong if anyone spends 3 days, 40 days and 4 months in the path of Allah? What is wrong if someone spends one hour in the path of Allah? What is wrong if someone spends 10 minutes or 10 years in the Path of Allah? What is their logical and Shar’i basis for this stupid objection? When some of these objectors go for Umrah for 19 days or five days or one month, then are they committing a haraam deed because they do not spend exactly the same time in Umrah as Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) had done?

Even if there is no specific basis for the specific methodology of the Tablighi Jamaat, the question to be asked is: “On what basis does this methodology conflict with the Sunnah?” Why would this methodology not be permissible? And, why would the methodology of publications, Madaaris, Khaanqas, etc. be permissible? The objectors should present arguments based on the principles of the Shariah to vindicate their case. Personal opinion and stupid logic have no Shar’i validity.
The objections of the detractors have to be rejected and dismissed as utterly baseless. There is no Shar’i substance in their objections.

(2) We thank you for the good dua you have expressed for us, Jazaakallaah. May Allah Ta’ala keep you and family with aafiyat.

Was-salaam

A.S. Desai
For
Mujlisul Ulama of S.A.
( Sumber :http://rapatsetia.wordpress.com)

Program Kuliah Februari 2010



1 Feb 2010 (Isn) : Kuliah Bulanan Hanger 6,MAS KLIA.
1 Feb 2010 (Isn): Kuliah Bahrul Maazi Jld 13 Tmn Seri Pagi.
2 Feb 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis Tmn Cempaka 2.
3 Feb 2010 (Rab) : Mesyuarat Mingguan Masjid Rahang.
4 Feb 2010 (Kha) : Kuliah Bahrul Maazi Jld.3 Tmn Gadong Jaya.
5 Feb 2010 (Jum) : Kuliah Hadis Tmn Matahari Height.
6 Feb 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
7 Feb 2010 (Ahd) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 3 G/Home F.
7 Feb 2010 (Ahd) : Kuliah Bulanan Tmn Desa Melor.
8 Feb 2010 (Isn) : Kuliah Bahrul Maazi Jld 1 G/Home Fasa E.
9 Feb 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis Tmn Cempaka 2.
10 Feb 2010 (Rab) : Mesyuarat Mingguan Masjid Rahang.
11 Feb 2010 (Kha) : Kuliah Hadis Masjid Bandar Baru Senawang.
12 Feb 2010 (Jum) : Kuliah Bulanan Tmn Lavender Height.
13 Feb 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
14 Feb 2010 (Ahd) : Jemaah 3 Hari Masturat, Seremban.
15 Feb 2010 (Isn) : Jemaah 3 Hari Masturat, Seremban.
16 Feb 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
17 Feb 2010 (Rab) : Mesyuarat Mingguan Masjid Rahang.
18 Feb 2010 (Kha) : Kuliah Tahzib Atraf Al-Hadis Tmn Jasmine
19 Feb 2010 (Jum) : Kuliah Muntakhabah Ahadis Tmn Rembau Utama.
20 Feb 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
21 Feb 2010 (Ahd) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 3 G/Home F.
22 Feb 2010 (Isn) : Kuliah Bahrul Maazi Jld 13 Tmn Seri Pagi.
23 Feb 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
24 Feb 2010 (Rab): Mesyuarat Mingguan Masjid Rahang.
25 Feb 2010 (Kha) : Program Bulanan Pengasih, K.Lumpur.
26 Feb 2010 (Jum) :Ceramah Maulid Nabi saw Kg Tapak, Bt. Kikir.
27 Feb 2010 (Sab) : Program Kursus Seri Malaysia, Taiping, Perak.
28 Feb 2010 (Ahd) : Program Kursus Seri Malaysia, Taiping, Perak.

Nota : Sekiranya Ada Perubahan Akan Dimaklumkan Kemudian.

Thursday, January 21, 2010

Satu Lagi Tanda Kehebatan Allah swt



Baru-baru ini teman saya yang baru pulang dari South Africa setelah keluar 2 bulan masturat di sana menceritakan keajaiban ciptaan tuhan melalui firman Allah swt di dalam surah Ar-Rahman ayat 19 dan 20. Pertemuan dua laut yang airnya tidak bercapur di antara satu sama lain. Iaitu pertemuan di antara Lautan Hindi dan Lautan Pasifik.

Namun demikian beberapa jam yang lalu penulis menerima satu email dari teman yang menceritakan lagi tanda-tanda kehebatan dan kebesaran Allah swt yang mungkin juga berkaitan dengan ayat dari surah Ar-Rahman ini.

Ianya berkaitan sungai di bawah sungai, iaitu ada lagi sungai di dalam sungai berkenaan. Ianya terdapat di satu tempat di Cenote Angelita , Mexico. Di sana terdapat gua yang di dalamnya terdapat sungai air tawar jika kita menyelam sedalam 30 metar. Namun begitu jika kita menyelam sedalam 80 meter maka kita akan dapati satu sungai yang terdapat di bawah sungai berkenaan yang berair masin. Ianya benar-benar meyerupai sebuah anak sungai yang mengalir di bawahnya. Rupa bentuk pokok-pokok jelas dari batang dan ranting pokok dari atas dataran yang tenggelam di dasarnya.


Sila lihat gambar yang tertera.

Penulis pernah menyelam sedalam 80 meter ‘Scuba Diving’ di Pulau Perhentian sewaktu berkhidmat dengan LKIM, boleh merasai bila melihat gambar berkenaan. 80 meter sebenarnya tidaklah begitu dalam namun kita akan merasai kesejukan air berlebih lagi jika ianya air tawar.

Yang anehnya air masin berkenaan seolah-olah tidak bercampur dengan air tawar sungai berkenaan. Ianya mengalir seperti sungai-sungai biasa dipermukaan membentuk dan mengalir seperti biasa.


Para pengkaji mengatakan bahawa ianya bukan sungai tetapi ianya adalah lapisan hidrogen sulfida. Namun di sisi kita ianya sebahagian dari tanda-tanda kehebatan ciptaan tuhan yang juga bersabit dari firman di atas.

Wallahua’lam.

Friday, January 15, 2010

Sejarah Ringkas Perkembangan Jemaah Tabligh di Malaysia


Jemaah terawal yang dihantar oleh Markaz Tabligh sedunia di Nizamuddin, India ke Asia Tenggara ialah pada tahun 1952. Ianya zaman ketika Maulana Yusof menjadi amir (Hadratjie) Jemaah Tabligh. Ini terhasil dengan kedatangan Jemaah India ke Malaya dan Indonesia waktu itu.Selepas itu beberapa jemaah khusus dari Tamil Naidu yang datang ke Pulau Pinang melalui Madras dengan menggunakan kapal laut S.S Rajula dan juga Sindambaram. Jemaah khas dari Tamil Naidu dihantar pada waktu itu memandangkan ramai saudara Islam ketika itu yang menetap di Pulau Pinang terdiri dari keturunan India berbahasa Tamil.

Maka masjid-masjid yang menjadi tempat persinggahan keluar masuk jemaah ketika itu adalah masjid-masjid di bawah seliaan masyarakat India Muslim, masyarakat ‘Benggali’ (Bangladesh) dan juga masyarakat Pakistan. Ini berlaku sehingga tahun 1980an yang mana imam-imam Masjid Benggali terdiri dari orang Bangladesh. Masjid-masjid yang di bawah seliaan masyarakat India Muslim, Bangladesh dan Pakistan ini akhirnya menjadi markas-markas Jemaah Tabligh di negeri-negeri di Malaysia. Seperti Markas Pulau Pinang Masjid Benggali, Markas Kuala Lumpur Masjid India, Markas Seremban Masjid Pakistan Rahang, Markas Sinagapura Masjid Bencoolen, Markas Jertih Masjid Pakistan dan di Sarawak Masjid India Kucing. Walau pun sesetengah Masjid India dn Pakistan yang terdapat di negeri-negeri di Malaysia tidak menjadi markas, namun ianya menjadi tempat pesinggahan jemaah yang datang khusus dari India ,Pakistan dan Bangladesh. Ianya seperti Masjid Nagor Alor Setar, Masjid India Ipoh, Masjid India Kuala Pilah, Masjid Pakistan Bahau, Surau India Batu Pahat dan banyak lagi.

Bukan hanya di Malaysia malah di tempat lain pun begitu seperti di Indonesia. Di Medan Masjid India Jalan Gajah, Masjid India Kota Padang (Masjid Muhamaddan). Di Thailand Masjid Haroon, Masjid India Ranong, Masjid India Hatyai. Selain itu juga Masjid India Ho Chii Minh, Masjid Pakistan Prit Para Pnom Penh, Masjid India bandar Hong Kong dan lain-lain tempat.

Disebabkan perkembangan awal Jemaah Tabligh di Malaysia bermula di Pulau Pinang maka ianya terus berkembang di bandar-bandar yang mana terdiri dari penempatan masyarakat India Muslim seperti di Kuala Lumpur dan Singapura. Ianya terus berkembang ke bandar-bandar yang lain sehinggalah seawal tahun 70an beberapa orang Melayu turut terlibat secara aktif dengan jemaah ini.

Peringkat awal di Pulau Pinang, mereka-mereka yang terlibat adalah Hj Mohd Habibullah (Habib Penang), Syed Abu Bakar, Syed Mohd.Baquir, Amir Ibrahim. Selain mereka juga bapa kepada Mohd.Naim Sri Petaling serta beberapa orang lagi yang tidak dapat dipastikan. Kebanyakkan mereka yang disebutkan tadi menjadi Syura P.Pinang dan juga Syura Malaysia. Selain mereka yang juga awalin yang turut terlibat keluar IPB (India,Pakistan dan Bangladesh) iaitu pada tahun 1973. Mereka-mereka adalah Nagor Ghani, Abd Ghafur, Abd.Ghani Champion Motor,Hj.Sultan Kg.Melayu, Hj.sultan Sayor, dan juga di ikuti oleh Hafiz Yaakob Ansari. Hafiz Yaakub Ansari adalah seorang alim 4 mazhab. Beliau adalah awalin yang terlibat menterjemahkan kita Fadhilat Maulana Zakaria rah. Namun sebelum itu ada ulama Melayu yang menterjemahkan ke dalam bahasa Melayu tulisan jawi alam kitab kuning yang tidak dikenali penterjemahnya. Penulis pernah membacanya sewaktu keluar pada tahun 1979 di daerah Guar Cempedak waktu itu. Cuma kitab ini tidak digunakan sebagai taklim. Seingat penulis ianya adalah kitab Fadhilat Tabligh.

Selepas dari pekembangan tersebut usaha Jemaah Tabligh turut disertakan oleh orang-orang Melayu. Ini termasuklah Abang Arsyad, Abang Bakar, Ustaz Abd.Razak Kedah, Ustaz Hassan Kelantan, Syeikh Muhamad Batu Pahat, Ustaz Muhsin, Dato Pakjang Haris, Hj.Muda Terangganu serta mereka-mereka yang tak dapat disebutkan di sini.
Usaha Jemaah Tabligh ini semakin rancak apabila pelajar-pelajar Melayu dari Institusi Pengajian Tinggi turut terlibat seperti Syed Nasir Keramat, Muharam, Hisyam Penanti, Wak Umar Sri Petaling, Cik gu Syamsudin Jitra, Utaz Kamal, Hj. Baharudin Ali (adek kepada Dr.Hassan Ali) dan lain-lain. Seinggat penulis sekitar awal 80an begitu ramai pelajar dan anak muda yang terlibat dengan usaha ini yang mana dari merekalah usaha yang mulia ini sampai kepada masyarakat Melayu yang sebelumnya beraggapan ianya satu usaha orang India Muslim dan Pakistan.

Selepas Ijtimak pertama kehadiran Hadratji Maulana Inamul Hassan rah pada tahun 1982 , maka usaha semakin pesat berkembang sehinggalah ke hari ini.

Wallahua’lam.
(Sumber Dari Dr.Hanafi Penanti dan Beberapa Tambahan Penulis)

u/p : Sesiapa yang ingat atau mungkin juga penulis tersilap atau tercicir sila buat tambahan pada komen artikel.

Tuesday, January 12, 2010

Untuk Direnungi dan Difikirkan



Gambar di atas dan di bawah menunjukan dua orang pendakwah Kristian Warga Amarika Syarikat meyebarkan Bible (Al- Kitab) kalangan orang-orang Islam di Padang Pariaman, Indonesia beberapa bulan yang lalu. Ini sebahagian rancangan mereka untuk mendakyahkan ajaran Kristian.




Penggunaan Kalimah Allah telah memberi ruang yang banyak kepada pendakyah Kristian di Indonesia. Bukan hanya kalimat Allah yang mereka gunakan tetapi juga kalimah yang lain seperti solat, qiblat, siratal mustaqim dan lain-lain lagi. Pada hari Natal mereka menyambut dengan pakaian Islam seperti jubah ketayap putih, tudung telekong tetapi juga berpalang salib di leher mereka.Kalau dihujjah kepada mereka ,"mengapa memakai pakaian Islam begitu?". Pasti mereka akan berkata,"Ini bukan pakaian Islam tetapi pakaian orang-orang Arab, Abu Jahal juga berpakaian begini, Abu Lahab juga berpakaian begini dan orang kafir di zaman Mekah juga berpakaian begini,".

Siapakah yang memberi ruang? Jawapannya : Sebahagian ahli bijak pandai Islam yang tidak bermazhab juga yang berhujjah begitu dengan mengatakan itu adalah pakaian bukan SUNNAH dan tidak bersabit dari hadis yang sahih.Pokok pangkal kitalah yang memberi ruang kepada mereka.

Terakhir mereka mengantikan nama Perayaan Krimas atau Hari Natal dengan "MAULIDUL ISA". Hasilnya ramailah anak-anak Islam yang terpedaya dengan dakyah halus mereka.

Kita pula di sini ada yang bersetuju kalimah Allah digunapakai oleh penganut Kristian Malayisa dengan alasan ianya juga digunapakai oleh kafir musyrikin Mekah. Betambah pula dengan amalan dakwah yang tidak seberapa kerat malah gah je yang lebih. Yang menjalankan dakwah rumah ke rumah pun di herdik dan dicaci. Bolehkah kita melihat kalimah ini dijunjung tinggi nanti oleh anak dan cucu-cucu kita?

Jawapannya : Pikir-pikirlah sendiri.

Saturday, January 9, 2010

Ada Apa Pada Nama? : Isu Nama Allah


Seminggu dua minggu ini di akhbar Arus Perdana, stesyen T.V tempatan malah berlebih lagi di internet hampir kebanyakan blogger politik pasti membincangkan berita sensasi berkaitan penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh penganut Kristian di Malaysia.

Ada di kalangan ulama kita yang menyokong dan ada di kalangan ulama yang menentang. Ustaz Harun Din , Ustaz Zaharuddin dan juga Ustaz Zamihan menentang penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh penganut Kristian di Malaysia. Manakala Ustaz Asri Zanul Abidin mantan Mufti Negeri Perlis serta beberapa orang ustaz-ustaz aliran Salafi Wahabi pula menyokong penggunaan kalimah ‘Allah’. Masyarakat awam jadi keliru, rata-rata memperkatakannya di masjid dan surau juga tidak ketinggalan di kuliah-kuliah di setiap masjid dan surau pasti isu ini disentuh oleh penceramah-penceramah agama. Malah di warung-warung kopi juga tidak ketinggalan memperkatakannya. Yang jelas orang awam menjadi keliru. Yang mana satu yang benar dan yang mana satu yang tepat?

Karkun-karkun yang biasanya tidak menyentuh persoalan politik semasa namun turut juga terheret memperkatakan isu yang sensitif ini. Yang menyedihkan ada di kalangan penulis blog politik Tanah Air turut mengutuk ulama yang tidak sefaham dengan pandangan mereka. Sebagai contoh ada di kalangan ustaz juga salah seorang penulis blog mengutuk Ustaz Harun Din dengan digelar sebagai ‘Ulama Kepala Lutut’. Ini amat menyedihkan gara-gara kalimat ‘Allah’, ulama telah dihina sebegitu rupa. Ringkasnya kita bertengkar dan bergaduh sesama Islam sedang pihak Kristian ke hulu ke hilir memikirkan bagaimana dakyah mereka boleh sampai kesasaran masyarakat Melayu Islam di Malaysia.

Di dalam kesibukan kita bercakaran sesama sendiri, mereka masuk kelorong-lorong sekitar taman-taman perumahan melihat bagaimana strategi mereka terhasil. Beberapa hari yang lalu sekumpulan beberapa orang asing yang berwajah ‘Mat Salih’ beserta beberapa orang lelaki dan perempuan tempatan (Cina dan India) dengan pakaian seperti ‘Nun’ masuk ke taman perumahan sekitar Senawang ,Seremban berjalan ke lorong-lorong yang tidak diketahui maksudnya. Namun gelagat mereka mencurigakan penduduk setempat. Apakah ini sebahagian daripada perancangan strategi mereka?

Ini lah yang menyedihkan. Kita masih lagi sibuk berdemontrasi dan berceragah namun disebaliknya pihak musuh memasang strategi tersembunyi. Di dalam situasi kemerosotan iman di kalangan masyarakat kita dengan berbagai kejadian trajis yang saban waktu terpapar di akhbar tempatan. Remaja-remaja yang telah runtuh akhlak dan moral dengan berbagai maksiat, dari tangkapan khalwat malam Tahun Baharu di hotel-hotel baget sampailah kepada amalan zikir ‘Black Metal’. Namun kita masih lagi mencari penyelesaian dengan demontrasi jalanan serta bergeseran sesama sendiri memberi hujah demi hujah membenarkan kalimah Allah digunapakai oleh penganut Kristian di Malaysia.

Kita berteriak agar Islam jangan dihina dengan penggunaan kalimat 'Allah' namun amalan asas agama masih lagi tercicir di dalam masyarakat kita. Kehadiran untuk Solat Suboh di masjid dan surau masih lagi boleh dikira dengan jari. Amalan bangun untuk Solat Malam dalam masyarakat hampir-hampir hilang. Yang bangun hanya beberapa kerat sahaja untuk menadah tangan di waktu Sahur dengan diiringi tangisan memohon keampunan kepada Allah atas kelalaian umat.

Penulis tidak bermaksud menghina dan mengondem mereka-mereka yang berdemontrasi namun itulah hakikatnya apa yang sedang berlaku di dalam masyarakat kita. Kelemahan kitalah yang menyebabkan musuh mengambil kesempatan atas ruang-ruang yang ada.

Bila British datang menakluki India suatu masa dulu, ribuan masjid telah di roboh dari Selatan India sehinggalah ke Utara India. Sepanjang perjalanan dari kawasan Selatan India pasti kita akan melihat dengan jelas kesan-kesan masjid yang diroboh. Menurut penduduk setempat sejumlah 2 ribu masjid telah diroboh oleh British di Selatan India, yang berbaki sekitar 2 ratus sahaja. Namun ketika itu masyarakat setempat memperkemaskan amalan masjid mereka sehingga menyebabkan ribuan kaum Hindu memeluk agama Islam. Ini terbukti apabila penulis sendiri pernah berada di sana pada tahun 1992. Ketika itu sekitar 9 buah kampong Hindu yang penduduknya telah memeluk agama Islam. Ianya satu kejutan buat pemerintah India ketika itu.

Ketika seorang Superintendent British di Delhi mengistiharkan bahawa Al-Qur’an di dalam simpanan masjdi-masjid di Delhi dibakar, Jutaan naskah Al-Qur’an yang berjaya dikumpulkan dan dibakar dikawasan awam di Delhi yang mana mendatangkan kemarahan Masyarakat Islam ketika itu. Namun tidak ada tindakan demontrasi oleh mereka di jalan-jalan. Apa yang ada, mereka memperkemaskan madrasah ‘Hafizul Quran’ seluruh India. Ketika acara pembakaran Al-Qur’an dilakukan oleh Superintendent British berkenaan, datang seorang Maulana yang telah tua beserta cucunya yang berumur sekitar 6/7 tahun mencabar Superintendent British berkenaan dengan katanya, “Tuan! Kamu boleh membakar jutaan naskah Al-Qur’an, namun tuan boleh lihat sekarang ini.” Ketika itu beliau meminta cucunya membaca beberapa lembaran Al-Qur'an melalui hafalan dan cucunya membaca dengan begitu lancar sekali sehingga memberi kesan pada mereka yang berada di situ.Lanjutnya beliau terus mencabar Superintendent British berkenaan dengan katanya, “ Tuan boleh membakar jutaan Al-Qur'an namun tuan tidak akan boleh membakar Al-Qur’an yang berada di dalam dada anak-anak kami.”

Lihat di sisi kita sekarang ini, apakah tindakkan yang kita ambil sekarang ini jalan terbaik memelihara kehurmatan kalimah ‘Allah’? adakah dengan demontrasi dan pembakaran 3 buah gereja satu jalan terbaik bagi meninggikan kalimah ‘Allah’? Namun dalam waktu yang sama kalimah ‘Allah’ itu hilang dari dada orang-orang Islam sekarang ini. Kehebatan kalimah itu pun telah lama hilang di hati kita.

Firman Allah swt, “Sesungguhnya orang-orang yang benar-benar beriman adalah mereka-mereka yang apabila disebutkan KALIMAT ALLAH gemetar hati-hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah (kuat) iman mereka. Dan hanya kepada tuhan mereka, mereka bertawakal.” (Al-Anfal : 2)

Inilah sifat yang ada kepada sahabat Nabi saw ketika ayat ini diturun. Miski pun ketika itu masyarakat Arab Jahiliah mengakui Allah sebagai pencipta mereka, alam dan sebagainya. Ringkasnya mereka menggunakan kalimat ‘Allah’ ini di dalam perbualan mereka malah jika mereka bersumpah atas perkara yang berat dan hebat pasti mereka akan bersumpah dengan menggunakan kalimat ‘Allah’. Ini terbukti sebagaimana kata-kata Ubai bin Khalaf ketika bersumpah di hadapan pembesar Quraish. Semua ini tidak merubah amalan, akidah dan pegangan sahabat terhadap Islam. Malah Islam mendatangi hati-hati pemusuh Islam sehingga mereka berduyun-duyun memeluk agama Islam.

Saudara-saudaraku semua renunglah sejenak. Marilah kita kembali semula kepada amalan awal umat ini di dalam membentuk generasi Islam yang utuh. Kembali kepada amalan DAKWAH sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi saw dan sahabat rhum.

Wallahu’alam

Thursday, January 7, 2010

Jangan Solat Berdekatan Tabir Wanita.


Bila aku terkenang-kenang sewaktu kami keluar di Dumai ,Indonesia pada tahun 1985, pasti akan menyebabkan aku tersenyum panjang. Bukannya apa cuma kejadian itu cukup melucukan kami ahli jemaah.

Kebiasaannya di Dumai, Indonesia ramai kaum wanita akan datang untuk bersolat di masjid dan juga di musolla hampir setiap waktu solat. Kekadang tabir di masjid dan musollah di sana tidak begitu sempurna. Tabir pemisah selain dari kain yang agak jarang juga agak singkat tergantung sedikit tidak seperti di tempat kita, Malaysia. Jadi bila terkena angin yang agak kuat dari kipas dinding akan menyebabkan ianya terselak dan terbuka sehingga akan menampakkan jemaah perempuan.

Di dalam ramai-ramai ahli jemaah kami, salah seorang ahli jemaah kami ni pula suka sangat bersolat berdekatan dengan kain tabir pemisah. Pantang solat sunat sahaja pasti tempat yang dipilihnya bedekatan dengan kain tabir pemisah ini. Sekali selepas Solat Maghrib macam biasa beliau memilih tempat kesukaannya iaitu berdekatan dengan kain tabir pemisah. Berkebetulan jemaah Solat Maghrib malam tu agak ramai maka ianya memilih tempat yang betul-betul bersebelahan dengan kain tabir pemisah. Macam biasa beliau bertakbir solat sunat sesudah solat fardhu Maghrib. Beliau rukuk macam biasa, namun tak kala sujud kain tabir yang agak tergantung sedikit itu ditiup oleh angin yang datang dari kipas di bahagian jemaah wanita. Kain berkenaan telah terselak kehadapan meliputi beliau yang sedang khusyuk sujud. Bila bangun sahaja dari sujud ke rukun berdiri betul, beliau sudah berada di dalam bahagian jemaah wanita. Apa lagi sudah jadi kecoh di bahagian kaum wanita. Beliau pula bila dah jadi begitu bukan main gabra, terpaksa meyelesaikan solatnya dengan segera. Selesai bagi salam pertama terus meluru keluar tabir ke bahagian lelaki. Wajahnya pucat lesi apatah lagi dengan suasana riuh rendah ketawa ahli jemaah yang melihat kejadian itu.

Selepas kejadian itu, aku lihat beliau tidak lagi memilih tempat berdekatan dengan tabir pemisah lelaki dan wanita jika bersolat sunat sehinggalah kami pulang selepas 40 hari nisab di Dumai, Indonesia.

Moral of the story :

Jangan bersolat terlalu dekat dengan tabir wanita miski pun tabir yang ada tebal dan labuh ke bawah kerana dari segi adab ianya tidak begitu elok dan beradab. Bukan itu sahaja malah bahagian kaum wanita pun jangan kita berbaring melepak miski pun jemaah wanita telah selesai bersolat dan telah pulang. Juga jangan memilih tempat begitu untuk beriktikaf sewaktu keluar di Jalan Allah kerana dari segi adab ianya tidak elok dan beradab.

Ibn Umar r.a tidak akan melalui pintu ‘Bab An- Nisak’ sewaktu memasuki Masjid Nabawi walau pun pintu itu telah dibuka sebagai laluan umum untuk jemaah lelaki (setelah pintu yang lain dibuka untuk jemaah wanita). Ini adalah kerana pintu itu pernah dilalui olah kaum wanita.

Wallahua’lam

Sunday, January 3, 2010

Program Kuliah Januari 2010



1 Jan 2010 (Jum) : Program Jaulah Tmn Matahari Height.
2 Jan 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
3 Jan 2010 (Ahd) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 3 G/Home F.
4 Jan 2010 (Isn) : Kuliah Hadis Tmn Seri Pagi
5 Jan 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
7 Jan 2010 (Kha) : Kuliah Bahrul Maazi Jld.3 Tmn Gadong Jaya.
8 Jan 2010 (Jum) : Kuliah Hadis Tmn Matahari Height.
9 Jan 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
10 Jan 2010 (Aha) : Kuliah Bulanan Tmn Desa Melor.
11 Jan 2010 (Isn) : Kuliah Bahrul Maazi Jld 1 G/Home Fasa E.
12 Jan 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
14 Jan 2010 (Kha) : Perhimpunan Senawang Masjid Seremban Jaya.
15 Jan 2010 (Jum) : Program Jaulah Tmn Matahari Height.
16 Jan 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
17 Jan 2010 (Ahd) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 3 G/Home F.
18 Jan 2010 (Isn) : Program Perhimpunan Seri Petaling, K.Lumpur.
19 Jan 2010 (Sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
21 Jan 2010 (Kha) : Program Bulanan Pengasih, K.Lumpur.
22 Jan 2010 (Jum) : Kuliah Bulanan Tmn Lavender Height.
23 Jan 2010 (Sab) : Program 3 Hari Bulanan.
25 Jan 2010 (Isn) : Kuliah Muntakhabah Ahadis G/Home F.
26 Jan 2010 (sel) : Kuliah Muntakhab Ahadis 7 Tmn Cempaka 2.
28 Jan 2010 (Kha) : Kuliah Bulanan Tmn Jasmine
29 Jan 2010 (Jum) : Kuliah Muntakhabah Ahadis Tmn Rembau Utama.
30 Jan 2010 (Sab) : Kuliah Suboh Bahrul Maazi Jld 7 Tmn Cempaka 2.
31 Jan 2010 (Ahd) : Kuliah Suboh Tmn Tuanku Pn.Cik, Bahau.

Nota : Sekiranya Ada Perubahan Akan Dimaklumkan Kemudian.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin