MAKLUMAN :


widgeo.net

Sunday, November 28, 2010

Today Germany tomorrow The World : Bahagian Dua


Alhadulillah, kami terus disambut ketika berkunjung ke Colonge (Koln).

Pada 14 November 2010 : Kami berada selama dua hari di rumah Abdullah Turki. Di sini beberapa orang telah memberi nusrah. Bayan dibuat di dlam bahasa Inggeris dan diterjemahkan di dalam bahasa German dan bahasa Turki kerana ada beberapa orang masturat di sini tidak boleh berbahasa German. Jemaah lelaki pula berada di masjid di bahagian bawah bangunan empat tingkat iaitu Masjid Vingst.

Pada 16 November 2010 : Kami berpindah ke rumah Syeikh Muizz Tunisia. Di sini kami menyambut Hari Raya Aidul Adha. Kebetulan kami membawa barangan dari Malaysia maka hari raya kami sikit-sikit berbau Malaysia. Apa tidaknya masturat kami pada malam tersebut begitu rancak memasak rendang, ketupat nasi, ketupat pulut dan juga lemang segera. Pagi raya tu selepas pulang dari masjid solat hari raya, kami pakat-pakat balun makanan berkenaan. Bukannya apa, bila dah sejuk, laju je menelan. Syeikh Muizz dan keluarganya pula bukan main seronok kerana itulah pertama kali di dalam hudupnya makan lemang dan ketupat pulut. Pagi tu dua jenis juadah, satu masakan Malaysia satu lagi masakan Tunisia. Rupanya orang Tunisia ni memang suka makan pedas. Masakan KusKus satu jenis makanan tradisional Tunisai pun macam kita juga , sedikit pedas. Ianya nasi hancur bersama kari kambing serta salad dan buah Zaitun. Semuanya habis kami balun. Masing-masing badan kami kat sini dah macam badan orang Arab. Bukannya Arab apa pun, cuma kat perut je yang lebih. Bila naik tangga ke tingkat atas rumah masturat, semuanya termengah-mengah.

Pada 18 November2010 : Kami berpindah ke rumah Nisar Pakistan. Rumah beliau di tingkat atas manakala masjid di tingkat bawah. Beliau korbankan rumah beliau di bahagian bawah untuk di jadikan masjid dan juga markaz. Isteri beliau adalah orang asal German dan rumah beliau juga adalah rumah Taklim Mingguan di kawasan ini. Di sini terdapat asabab hidayat yang akan aku ceritakan pada posting akan datang.
Pada 20 November 2010 : Jemaah berpindak ke rumah Syikh Abu Ayuub manakala jemaah lelaki berada di masjid Ben Noor. Ianya adalah masjid untuk masyarakat Turki. Di sini seorang lelaki Islam dari Macedonia yang bernama Turhan ikut serta bersama kami. Beliau seorang yang cukup lucu dan selalu buat jemaah ketawa.

Pada 22 November 2010 : Kami berpidah ke daerah yang lain iaitu daerah Dortmund sekitar satu perjalanan ikut highway German. Rumah pertama adalah rumah Omar Mali, beliau berasal dari Mali, Afrika manakala isteri beliau adalah German. Bila meliaht kepada Omar Mali, ada rakan jemaah Malaysia berseloroh, katanya,” Kalau Omar Mali yang macam ni pun laku kat sini, kita pasti jadi rebutan.” Rupanya oarng German kat sini memang menyukai orang jenis “coloured” macam kita. Pasai orang jenis macam ni baik dan tak macam lelaki German yang kasar dan suka mabok. Jadi sapa-sapa yang berkenan bolehlah datang kat sini. Tapi syarat, kulit misti macam pak hitam Afrika.
Di sini, nusrah cukup baik. Kebanyakan masturat tempatan adalah berbangsa Geman dan cukup taan dengan pegangan agama miski keluar mereka belum datang kepada Islam. Di sini terdapat Taklim Mingguan serta masjid di sini juga terdapat lima amal. Mereka-mereka di sini begitu “commited” dengan usaha temapatan dan juga sering khuruj ke Perancis bersama masturat. Merka begitu bersatu hati miski pun dari Tunisia,Algiria, Moroko, Mali, Niger, Nigeria dan juga Turki. Cukup seronok berada di sini.

Pada 24 November 2010 : Kami berpindak ke rumah Syeikh Muhammad Kurdis, Beliau berbangsa Kurdis Iraq, manakala isteri beliau berbangsa German. Isteri beliau, adalah salah satu wanita yang dapat memakai purdah penuh miski pun ibu dan neneknya belum beragama Islam. Namun mereka menyukai Islam. Peringkat awal mereka agak menentang, namun bila melihat aklak dan sifat anak dan menantu mereka, mereka mulai menyukai Islam. Sama-sama kita doakan agar merka datang kepada Islam. Di masjid kami mebginap terdapa dua orang yang baru masuk Islam setibanya kami di sini. Merka mendapat hidayat melau “Jaulah/Gasht” yang di jalankan di masjid ini. Sorang berbangsa Portugal manakala seorang berbangsa Albania. Di sini cukup mujahadah ketika jaulah di jalankan antara Maghrib dan Insya. Ini adalah kerana cuaca sejuk di luar talah makin meningkat sehingga 0. Kesejukan pada waktu pagi makin meningkat sehingg -5 dan salji telah mula turun di sini.

Pada 26 November 2010 : Jemaah kami bergerak ke Holland.
Setakat ini . Wasallam.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin