MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, March 3, 2010

Antara Anak Kita Dan Anak Mereka - Syukurilah

Anak Kita
Anak Mereka
Anak Kita
Anak Mereka
Anak kita
Anak mereka

Targhib :

Kenikmatan yang ada pada kita kekadang kita lupa mensyukuri. Bila kenikmatan yang ada tidak disyukuri, natijahnya berbagai keburukan zahir di dalam masyarakat. Bila anak-anak dibesarkan di dalam kenikmatan yang tidak disyukuri ini maka lahirlah anak-anak yang tidak berakhlak, yang durhaka pada Allah dan Rasul serta berlebih lagi durhaka pada ibubapa.

Bukan hanya bersyukur atas nikmat rezeki sahaja malah sebarang nikmat yang jelas mau pun yang tersembunyi selama ianya sebagai satu nikmat dari Allah swt.

Hassan r.a meriwayatkan dari Nabi saw bersabda," Tidaklah Allah memberi nikmat pada hambaNya dari beberapa nikmaNya kecil atau pun besar kemudian ia menyebut Alhamdulillah, melainkan telah diberi kepadanya sesuatu yang lebih besar dari nikmat yang diterimanya." (Abullaiits Samarkandi : Tanbihul Ghafilen)

Said bin Jubair rah berkata," Orang yang pertama masuk syurga ialah orang yang selalu mengucap Alhamdulillah di dalam kesenangan maupun di dalam kesusahan."

Abu Zhar Al Ghifari r.a bila ditanya oleh sesaorang," Manusia manakah yang menerima nikmat yang paling besar? Jawab Abu Zhar r.a ," Dia yang merasa aman di dalam kuburnya serta menanti ganjaran pahala."

Semuga kita tergulong di kalangan hamba-hambanya yang bersyukur. Aamiin.

p/s : "Alhamdulillahi a'la kullihal wa fi kulli hal"

8 comments:

Ziarah76 said...

dan alhamdulillah ke atas semua hal, aminnn

مسافر اسلام said...

Salam ustz, ana ke mesyurat semlm, tak terjumpa ustz. cari juga, masih tak perasan. Ana marhala Gemas, sambut takaza org asli.

salam.

مسافر اسلام said...

Ana duduk sebelah Haji Bidin.

Unknown said...

Musafir Islam,

Saya tak cam siapa saudara. Saya tunggu juga tapi tak tahu siapa Musafir Islam.

Dalam mesyuarat saya duduk di hadapah sekali bertentangan dengan Syura dan faisalla.

Kan ada Syura minta kakuzari usaha atas ulama dan saya minta ustaz Ali yang berikan.

Apa pun minggu depan kita jumpa.Insyaallah.

مسافر اسلام said...

ya Allah,ana blkg ustz la tu,tp diselang oleh org marhala kuala pilah. Ana ada dgr juga kakuzari usha atas ulama tu. Tp ana tak dpt tgk ustz, sbb dibelakag. Kalau ustz igat, ada syurah iklan utk org lama sambut takaza usha atas org asli. Now penting, ia akan bwk ke sp. Doakan semoga ana dpt keluar ya ustz...insyallah.

Unknown said...

salm ustaz,pada 13 mac 2010 ,ustaz ke sri petaling x??? kami student politeknik kulim ada progrm kt sana,kami dtg 2 buah bas...

Unknown said...

Anak Pendang sekeluarga,

Pada 13 Mac 2010 saya ada program Maulidur Rasul kat Lukut, P.Dickson. Jadi tak dapat le ke S.Petaling.

Mungkin akan pergi pada minggu yang lain. Insyaallah.

musafir said...

Alhamdulillahikathiron toiyiban mubarokan fiiih

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin