MAKLUMAN :


widgeo.net

Thursday, December 10, 2009

Adakah Musibah Ini Disebabkan.......?

Sesetengah saudara Arab kita di Saudi menganggap bahawa mereka kebal dari bala musibah dan bencana alam kerana di sisi mereka ada dua Tanah Haram. Dua Tanah Suci yang Dajjal pun tidak boleh memasukinya. Dikawal ketat oleh malaikat sebagaimana disebutkan oleh sesetengah hadis Nabi saw. Mana mungkin boleh terkena bala bencana, lebih-lebih lagi banjir besar kerana Saudi dipenuhi dengan padang pasir. Tidal logik negara yang berpadang pasir boleh terkena banjir kerana kadar hujan tahun terlalu rendah. Semua beranggapan begitu dan kita yang berada jauh dari Saudi pun beranggapan begitu.

Tetapi kuasa dan kehendak Allah swt tidak ada sesiapa pun boleh menolak miskin pun bertentangan dengan akal kerana janji Allah swt di dalam firmanya :

“Dan apabila Kami kehendaki membinasakan satu negeri (lebih dahulu) maka perintahkan pada orang yang hidup mewah (supaya taat), lalu mereka berbuat fasik (derhaka), sebab itu berhaklah mereka ditimpa siksaan, lalu Kami hancurkan negeri mereka sehancur-hancurnya”(Al-Israk : 16)

“Dan apa sahaja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. Dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalan-kesalanmu). Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi. Dan kamu tidak memperolehi seorang pelindungan dan tidak pula seorang penolong selain Allah”(As- Asyura:30 – 31)

“Telah zahir kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan-tangan manusia, sehingga Allah merasakan kepada mereka sabahagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar”(Ar-Rum:41)

Lihat sahaja gambar-gambar di bawah ini :-








Beginilah akibatnya, Mungkinkah kerana amal begini:-










Kelab Motor JiddahBoys dalam satu perlumbaan di Jiddah Raceway (Mat RempIt Arab).

p/s: Kerana kekayaan Mat RempIt Arab tidak menggunakan motor malah mereka menggunakan kenderaan mewah, 4WD,MPV

2 comments:

abuameer said...

masyaAllah....risau saya ustaz. adakah ini kerana dakwah diabaikan?

Unknown said...

salam..ustaz..mohon sedikit penerangan berkaitan dengan adab masjid..bab ketika kita memasuki masjid semasa ada program keagamaan di dalamnya..soalan saya,ketika nie memang tak yah solat tahiyatul masjid kan...terang sikit ustaz...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin