MAKLUMAN :


widgeo.net

Monday, November 30, 2009

Solat Aidil Adha Di Satu Tempat Di Mesir



Baru-baru ini aku menerima satu email dari teman mengenai gambar sekitar solat Aidil Adha di satu tempat di Mesir. Ianya menunjukan percampuran di dalam saf di antara lelaki dan wanita.Persoalannya adakah sememangnya aturcara solat sebegitu yang sememangnya menjadi kontravesi satu ketika dahulu yang berkaitan dengan solat Jumaat yang diimami oleh Dr.Aminah Wadudu? Atau adakah kerana darurat yang menyebabkan solat dilaksanakan begitu. Wallahu'alam.

Namun ianya belum pernah berlaku melainkan di depan Kaabah selepas tawaf. Ini disebabkan keadaan sebegitu dan darurat. Atau apakah ianya sebahagian dari petanda KIAMAT yang makin hampir? Wallahualam

6 comments:

azharjaafar said...

Tanda nak kiamat la tu ustaz.. Agama ni dikatakan mudah.. Jadi dimudah2kan sampai solat pun boleh pakai seluar ngam2 tutup lutut, ber t-shirt & tak pakai kopiah. Lepas tu jadik imam pulak tuh..

Nak tanya ustaz pasal entri nih; Solat Hari Raya Menggantikan Solat Jumaat. Untuk pengetahuan ustaz, yang empunya blog ni kata dalam salah satu entri nya bahawa Aku Bukan Karkun.

Al-Alorstari said...

Azharjaafar,

Memang pun sesetengah berpandangan begitu. Umpama contoh Mazhab Hanafi menetapkan solat Aideen ini sebagai Wajib. Mereka ada perbezaan diantara wajib dan fardhu.

Namun pandangn mazhab kita tidak begitu. Apa yang ditulis lebih mirip kepada pandangan "salafiwahabi"

Dia tak jadi karkun pun tidak ada masaalah kerana Tabligh tidak perlu pada dia. Malah dia ,saya dan kita semua memerlukan amalan tersebut.

Anak Pendang Sekeluarga said...

salam,,ustaz nak tanya nie,,,dalam bayan hidayat ijtima mlysia,maulana saad ada sebut (istiman ingkari)ayat surah al -fusilat,,wamanahsanuqaulanmimmandangaillah(siapakah mempunyai perkataan terbaik dari seru manusia kpd Allah)...hasil dari perkara ini terjadinya ayat ini ,wamanahsanudinnanminmandaaillah..(siapakh yang mempunyai agama yang terbaik)..
soalan saya,,,apa maksud istiman ingkari itu....

Al-Alorstari said...

Anak PendangSekeluarga,

Saya lihat pada teks Bayan Hidayat Maulana Saad dalam simpanan saya tidak terjumpa. Namun kalau betul kalimat “Istiman Ingkari” ini, ianya berkait dengan ayat 5 surah yang sama serta ayat 30 juga surah yang sama (Surah Fussilat). Ianya dari kalimah Manna, yamunna, Mannan yang bermaksud anugerah atau kurnia.

Mengikut tafsiran, Nabi saw mendakwahkan kaumnya namun mereka mengingkari dan menyatakan hati mereka tertutup, telinga mereka tersumbat dan antara mereka dengan Nabi saw ada dinding seperti di dalam ayat 5. Nabi mengingkari hujjah mereka dan memperteguhkan pendiriannya seperti di ayat 30. Maka “istiman Ingkari” ayat ini adalah “Wa ‘amila solihan” dan “Wa qala innani minal muslimin” (beramal dengan amalan solih dan tergulong dari gulongan muslimin). Ini lah anugerah dari Allah.

Wallahua’lam

Anak Pendang Sekeluarga said...

salam ustaz...terima kasih atas penerangan ustaz...pasal istiman ingkari tu saya tak pasti ejaan nye macam tu....

ibnu abdullah said...

lucu juga sehingga diterbitkan artikal saya bukan karkun. bangga pula dia menceritakan & bangga pula dia bila ditanya jemaah mana & mampu membalas "saya bukan karkun". Bangga sungguh dia dengan ilmu dia, mashaAllah.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin