MAKLUMAN :


widgeo.net

Wednesday, September 14, 2011

Anak 3 Tahun Mampu Menghafal 37 Surah al-Quran





Firman Allah swt " Dan telah Kami menjadikan al-Quran itu mudah untuk dihafal,maka siapakah yang mahu menghafalkannya." (al-Qamar :40)

Aisyah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw telah bersabda," Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai kemuliannya yang manusia berbangga dengan kemulian itu. Sesungguhnya kebanggaan dan kemulian umatku adalah al-Quran." (Hilyah)

Sedikit Komentar :

Sejuk hati kita bila melihat anak sekecil ini (3 Tahun) boleh menghafal 37 surah al-Quran. Maknanya memang betullah firman Allah swt di atas. Namun bagi sesiapa yang ingin berbuat demikian. Bagi sesiapa yang tak mahu satu kalam dari al-Quran pun tidak akan berupaya menyebutnya.

Anak kecil di atas adalah anak salah seorang muslim di Azerbaijan. Satu negara yang dibawah pemerintahan Komunis satu waktu dahulu. Namun keinginan yang mendalam dari ibu dan bapa maka anak sekecil ini mampu menghafal 37 surah. Kita yang telah 57 tahun merdeka pun setakat yang penulis mengetahui belum ada seperti ini.

hari ini berbangga dengan anak-anak kita yang dapat 6A PMR atau apa sahaja ujian peperiksaan namun dalam waktu yang sama anak-anak berkenaan kekadang lansung tidak tahu membaca al-Quran. Kita berasa malu jika anak-anak kita gagal di dalam ujian, sebaliknya kita tidak malu anak-anak kita tidak dapat membaca al-Quran.

Dari tahun empat dah dihantar tuisyen untuk persaediaan ujian PMR namun al-Quran lansung tidak difikirkan kepada anak-anak.Kita dapati begitu ramai yang telah berbuat demikian.

Penulis pernah membawa seorang pelajar tingkatan dua keluar 3 hari, terkejut penulis bila dapati bahawa budak berkenaan bukan sahaja tidak tahu membaca al-Quran tetapi juga tidak dapat mengucap Kalimah Syahadah dengan betul.

Di hadapan penulis ratusan pelajar yang mengambil Sijil/Diploma namun banyak dikalangan mereka yang lansung tidak tahu membaca al-Quran. Bila diselidiki ianya bermula dari keluarga itu sendiri.

Apakah kita akan berbangga dengan Ijazah/Diploma anak-anak kita, sedangkan Rasulullah menegaskan "kebanggaan dan kemulian umatku adalah al-Quran". Sabdaan Rasulullah saw tidak mungkin silap dan salah.

Zaman fitnah akan datang tidak akan boleh diselesaikan dengan yang lain tetapi adalah berkaitan dengan al-Quran sebagaimana pernah ditegaskan oleh Rasulullah saw.

Atas dasar inilah kita perlu kembali balek kepada pendidikkan al-Quran dan mengujudkan satu perasaan kebanggaan dan kemulian pada anak-anak kita bilamana mereka boleh membaca dan menghafal al-Quran.

Untuk ini jadikanlah anak-anak kita hafiz/hafizah al-Quran kemudian barulah pelajaran yang lain.

Wallahualam.

4 comments:

fuad ansari said...

sayang rasanya bila mentaliti masyarakat,anak yg mempunyai ijazah lebih dibanggakan dari anak yg hafiz al-quran..

moga2 ummat ni selamat dari salah faham dalam kehidupan...

diansunday said...

Subhanallah,,

Unknown said...

SubhanAllah...

zuhairirani said...

Insyaallah saya azam untuk jadikan semua anak2 saya hafiz dan hafizah al-Quran wlwpun mereka tidak bekerja di madrasah atau sekolah.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin