MAKLUMAN :


widgeo.net

Friday, February 6, 2009

Huraian Kitab Bahrul Maazi


( Ulasan Atas Pertanyaan Ust:Rafai Rembau )

Huraian pada Bab : Yang Telah Datang Ia Pada Menyatakan Seorang Laki-laki Yang Sembahyang Seorang Dirinya Kemudian Mendapat Akan Jemaah.

Pada Masaalah 199 M/Surat 99 Jld.2. ( Jawi Cetakan Mesir)

199 – Masaalah : Berjemaah kemudian daripada telah sembahyang seorang diri yakni mengulang sembahyang dengan berjemaah ( ketahwi olehmu ya saudaraku) telah (berkata Abu ‘Isa) Al-Tarmizi – dan ialah yakni seperti di dalam hadis pada masaalah 197 itulah perkataan bukan seorang daripada ahli ilmu, dan dengan dialah berkata Sufian As-Sauri dan Syafie dan Ahmad dan Ishak. Kata mereka itu apabila sembahyang seorang laki-laki seorang dirinya kemudian mendapat ia akan jemaah maka bahwasanya mengulang ia akan sembahyangnya semuanya pada jemaah. Dan apabila sembahyang sesaorang akan Maghrib seorang dirinya kemudian mendapat ia akan jemaah, kata mereka itu – sembahyang ia akan mereka itu dan digenapkannya dengan serokaat pula. Dan bermula sembahyang yang sembahyangnya seorang diri itulah yang terbilang fardhu disisi mereka itu. (Alif Ha) tamat.

Maka kaifiat menggenapkan Maghrib dengan serokaat sunat yaitu apabila telah memberi salam Imam hendaklah berdiri menyempurnakan empat rokaat maka jadilah ia genap (lihat masaalah 85 Jld 2) lagi. ( INI LAH PERSOALAN YANG TIDAK DI FAHAMI- a'stari )

Huraian :

Untuk memahami kitab lama seperti Bahrul Maazi ini kita mistilah lihat satu persatu setiap perkara yang diminta kita lihat (rujuk). Pada persoalan di atas diminta kita lihat :-

I ) Masaalah 197 : Masaalah sembahyang jemaah yang memadai (kata Imam Syafie) di dalam Al-Umm begini :- Dan sekelian jemaah yang sembahyang padanya oleh sesaorang di rumahnya atau di masjid kecil (surau – a’stari) atau besar (masjid jamek- a’stari) samaada sedikit atau banyak jemaahnya nescaya memadai daripadanya. Dan bermula masjid yang lebih besar sekira-kira banyak orang jemaahnya lebih suka kepadaku dan jika adalah bagi sesaorang itu masjid berjemaah di dalamnya tiba-tiba luput berjemaah padanya , sekiranya pergi ia ke masjid lain yang ada berjemaah nescaya adalah lebih suka kepadaku , dan jika tiada diperginya bahkan sembahyang ia di masjdnya dengan seorang diri maka elok jua.

II ) Masaalah 85 : Sembahyang ma’adah (yang diulangi- a’stari) pada Suboh dan Maghrib dan Asar (kata Nawawi) dan pada dalam masaalah 81 itu menunjukan bahawasanya tiada mengapa mengembalikan Suboh dan Asar dan Maghrib seperti yang baki daripada segala sembahyang kerana bahwasanya Nabi saw metalak ia akan amar (perintah- a’stari) dengan mengulang sembahyang dan tiada berfarak (membezakan) antara satu sembahyang dan satu sembahyang. Maka inilah wajah yang sahih pada mazhab kita. Dan bagi kita satu wajah bahwasanya tiada diulang Suboh dan Asar kerana sembahyang yang kedua itu sunat dan tiada ada sunat kemudian daripada keduanya. Dan satu wajah bahwasanya tiada diulangkan Maghrib supaya tiada jadi genap ia dan ialah dhaif.

Nota : Masaalah 81 : tiada ada kaitan.dengan perbincangan.

Huraian Lanjut :

Kaedah menggenapkan Solat Maghrib dengan satu rokaat lagi itu adalah kerana bagi mereka-mereka yang telah pun solat maghrib bersendirian atau di masjid atau surau atau pun di rumahnya dengan bersendirian kemudian ada orang datang ramai solat berjemaah dan dia pun ikut sekali lagi solat berjemaah maka solat yang kedua itu dikira sebagai solat SUNAT sahaja. BUKAN solat FARDHU, yang dikira fardhu yang dia buat sorang-sorang. Ini pandangan empat ulama di atas ia itu Sufian As-Sauri. Imam Syafie, Imam Ahmad bin Hambal dan Ishak bin Rawiyah. Hujjah ini kat masaalah 197.

Bagi mazhab kita, tak perlu ulang solat Asar dan Suboh sekali lagi kerana bila jadi sunat tak boleh sebab lepas solat keduanya. Tidak boleh solat sunat kerana waktu itu WAKTU HARAM solat. Hujah ini kat Masaalah 85.

Tetapi bagi solat Maghrib kalau diulang BOLEH kerana ia dikira solat SUNAT sebab lepas solat Maghrib BUKAN waktu haram. Jadi kalau dia buat TIGA rokaat sahaja ikut jemaah dengan orang ramai yang solat Maghrib TAK BOLEH kerana mana ada lepas Maghrib solat sunat tiga rokaat. Yang ada solat sunat tiga rokaat adalah solat “Witir”. Solat sunat “Witir” mana ada lepas Maghrib. Jawabnya Tak boleh buat solat sunat “Witir” lepas solat Maghrib. JADI kena tambah SEROKAAT lagi supaya jadi EMPAT, baru le boleh.

Demikian apa yang di maksudkan dari persoalan di atas.

Wallahu'alam.

P/s: Pernah berjumpa dengan Ust.Rafai ketika temuduga dengan J/K fatwa NSDK untuk tauliah. Gambar kat atas ketiak menghadiri kuliah tafsir di Bukit Tinggi, Sumatra Barat.Penulis yang bertongkat dagu.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin